Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Handel za nowelizacją ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Handel za nowelizacją ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Branża handlowa zaproponowała nowelizację przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu (PIH) Maciej Ptaszyński wyjaśnił, że środowisku handlowców zależy na usunięciu z ustawy art. 15 ust.1. Przedstawiciele branży handlowej jak i część dostawców chce nowych przepisów przygotowanych w oparciu o trzy zasady: swobody umów, ekwiwalentności świadczeń oraz dobrowolności korzystania z świadczeń.

Obecny zapis prawny w ustawie brzmi:” Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru”.

Zdaniem PIH-u oraz POHiD-u, przepis ten zawiera niejasne określenia utrudniające jego wykładnię w efekcie czego sądy kwestionują legalność umów regulujących usługi wsparcia sprzedaży. Jak wskazuje organizacja usługi te służą: budowaniu pozycji i promocji marek, wsparciu informacyjnemu dla konsumenta oraz obniżeniu kosztów obsługi logistycznej i są instrumentem polepszenia koniunktury gospodarczej.

Komitet Handlu przy KIG wnosi zatem o stosowną zmianę prawa tak, aby zapewnić swobodę umów, ekwiwalentność świadczeń i dobrowolność korzystania z tego typu usług. – Ustawa w obecnym zapisie jest niejasna i wadliwa. Nie przystaje do obecnych warunków rynkowych – mówi Waldemar Nowakowski z PIH-u.

– Problemem jest błędna definicja niezgodna z ustawą o cenach. Porównanie opłaty do marży jest błędem, to nie jest to samo. Stąd wynikają problemy i różne orzeczenia sądów. Praktyka pokazuje, że najczęściej upadające podmioty zwracają się o zwrot opłat – mówi Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatan Holding.

Renata Juszkiewicz z POHiD-u zuważyła, że tylko w Polsce kwestia opłat stanowi taki problem. – Opłaty są elementem wsparcia sprzedaży. W przypadku nieznanego dostawcy, którego np. nie stać na kampanię reklamową w mediach, opłata, która zostanie wykorzystana do wypromowania i wyeksponowania produktu pomoże w sprzedaż – wyjaśnia.

– Znalezienie się na półce sieci to gra rynkowa. Nie ma takiego prawa, które zagwarantuje każdemu producentowi wejście do każdego sklepu i my zdajemy sobie z tego sprawę. Chcemy jednak, aby warunki wejścia były przejrzyste i dostawca wiedział, na co się decyduje, wybierając daną sieć – powiedział Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Projekt zmian miałby zostać przygotowany w Ministerstwie Gospodarki, w ramach Komitetu Handlu. Według przedstawiciela POHiD biorąc pod uwagę konieczność konsultacji międzyresortowych, projektu nowelizacji można się spodziewać za kilka miesięcy, przed końcem 2012 r.

Uchwalona w kwietniu 1993 roku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania im w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Ostatni raz ustawa nowelizowana była w 2003 r.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 20.06.2012r.