Producenci soków stawiają na trend prozdrowotny

Mintel

Polacy chcą pić soki, bo chcą żyć zdrowo. Jednak produkt te są około trzy razy droższe niż butelkowane wody oraz półtora razy droższe od gazowanych napojów owocowych - podaje firma badawcza Mintel.

Jak zaznaczają eksperci firmy Mintel, w Polsce - podobnie jak w innych krajach Europy - rośnie świadomość dotycząca zdrowego stylu życia. Dlatego dużą popularnością nad Wisłą cieszy się kampania "5 porcji warzyw, owoców lub soku", dzięki którym rośnie sprzedaż tych produktów. Soki są zatem uważane jako korzystne dla zdrowia i to jest główny powód wyboru tych produktów przez konsumentów.

Jednak rozwojowi tego rynku szkodzi cena - o wiele wyższa niż w przypadku zamienników - zauważają analitycy. Dlatego ich spożycie w ciągu ostatnich pięciu lat spadło o ok. 5 proc. w ujęciu ilościowym, podczas gdy wydatki na żywność wzrosły w tym czasie.

Wzrost ceny soków to ok. 20 proc. w ciągu ostatnich lat - mimo tego, iż wiele firm brało na siebie wzrosty kosztów. Miały na nie wpływ nie tylko drożejące surowce w postaci owoców, warzyw i koncentratów, ale także podwyżki cen energii, logistyki, transportu czy cukru (w przypadku nektarów i napojów owocowych).

To ten wzrost cen miał najistotniejszy wpływ na wybory Polaków, którzy znaleźli tańsze zamienniki - wody butelkowane naturalne oraz smakowe oraz syropy owocowe, które z tymi wodami są rozcieńczane.

W celu wzmocnienia kategorii soków, nektarów i napojów owocowych, producenci postawili na trend prozdrowotny (wellness) oraz na innowacje produktowe. Stąd komunikaty o braku cukru, konserwantów i dodatki witamin oraz składników mineralnych.

Jednym z przykładów tego trendu są soki i napoje Dr. Witt z portfolio firmy Agros Nova, które stały się marką produktów funkcjonalnych.


Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 19.03.2014 roku