Coca-Cola i Resource Partners mogą być zainteresowane zakupem sokowej dywizji Horteksu

Analitycy wskazują, że podział Horteksu na część sokową, mrożonkową i marketingową ma na celu zbycie jednej z dywizji. Mimo, iż wielu z nich twierdzi, że w kręgu zainteresowań nabywców są świetnie radzące sobie na rynku mrożonki, są tacy, którzy mają mocne tezy stanowiące o zainteresowaniu częścią sokową. Wśród potencjalnych nabywców tego pionu ma być Coca-Cola, lub ktoś kupujący dla Coca-Coli. Zainteresowanym może też być Resource Partners - dowiedział się portalspozywczy.pl.

Jak tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, jeden z analityków chcących pozostać anonimowym, kilka lat temu omal nie doszło do przejęcia firmy Hortex przez PepsiCo (przeprowadzono due dilligence i data room). Firma konsultingowa pracująca dla PepsiCo oceniła wysoko markę Hortex jako markę dla ludzi w średnim wieku, dobrze sytuowanych, świetnie nadającą się do wprowadzania napojów funkcjonalnych. Jak wspomina znawca rynku, brakowało tylko podpisu na umowie, ale zupełnie nagle w sposób niezrozumiały dla PepsiCo fundusz Argan wycofał się z transakcji.

Analityk wskazuje, że takim rozwiązaniem mógł być zainteresowany Ryszard Wojtkowski, który w tym właśnie okresie zaczął tworzyć biuro The Carlyle Group w Polsce i mógł być zainteresowany przejęciem marki Hortex. Wojtkowski będąc wcześniej partnerem w Enterprise Investors wygrał wyścig po Fortunę Łowicz (Agros) z konsorcjum Coca-Cola i Heinz. A obecnie jest zarządzającym w Resource Partners. Stąd właśnie podejrzenia, że teraz fundusz też myśli o zakupie Horteksu.

Jednak potencjalnym nabywcą sokowej części mogłaby być właśnie Coca - Cola.Zwłaszcza, że koncern ten od lat toczy walkę o lukratywny rynek soków w Rosji i na Ukrainie z PepsiCo.

Jak tłumaczy Adam Bogacz, prezes AKB Consulting i znawca rynku napojowego, najpierw w marcu 2005 r. Coca-Cola przejęła za ok. 500 mln USD firmę Multon (25 proc. rynku soków w Rosji). - Multon to drugi co do wielkości producent soków w Rosji z roczną produkcji ok. 500 mln litrów z bardzo znanymi markami soków Dobryj, Rich i Nico - dodaje.

Jak wymienia, w marcu 2008 r. PepsiCo za sumę 1,4 mld USD objęła 75,53 proc. udziału w firmie Lebedyansky, która z markami Ya!, Tonus, Fruktoviy Sad była liderem rynku soków w Rosji; w październiku 2010 r. Coca-Cola za sumę 276 mln USD przejęła od funduszu Lion Capital 75 proc. udziałów w firmie Nidan Soki, mającego 17-proc. udziału w rynku soków w Rosji; w styczniu 2011 r. PepsiCo za sumę 3,8 mld USD przejęła firmę Wimm-Bill-Dann potężnego producenta soków i wyrobów mleczarskich.

- W wyniku kilkuletniej "wojny sokowej" PepsiCo została zdecydowanym liderem rynku soków w Rosji, jak również na Ukrainie, albowiem w 2007 r. za sumę 542 mln USD przejęła 80 proc. udziałów w ukraińskiej firmie Sandora, która miała 50 proc. udziału w ukraińskim rynku soków - podsumowuje Adam Bogacz.

Przypomnijmy, zmiana struktury organizacyjnej Horteksu, która wyzwala takie emocje śród analityków rynkowych, musi zostać zaakceptowana przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które planowane jest na koniec września br.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 04.09.2012 roku