Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Maspex rozgląda się za przejęciami w Czechach

Maspex rozgląda się za przejęciami w Czechach

Rynek czeski jest dla nas strategicznie bardzo ważny – to trzeci rynek w obrotach Maspex (po Polsce i Rumunii). Interesuje nas podniesienia skali na tym rynku i na pewno będziemy rozglądać się za potencjalnymi firmami do współpracy lub przejęcia. Toczymy już rozmowy z kilkoma partnerami – powiedział Robert Wawro, General Manager BU (CZ, SK, HU), Grupa Maspex, podczas odbywającego się w Warszawie, Forum gospodarczego Czechy-Polska.

Jak przyznaje, w zasięgu zainteresowania Maspeksu jest szeroko pojęty rynek dóbr spożywczych o przedłużonej trwałości – nie tylko soki i napoje owocowe. Jak dodał, najistotniejsze dla grupy jest przejmowanie marek, ale nie wyklucza również akwizycji zakładu w Czechach.

Maspex osiągnął sukces na rynku czeskim, stając się liderem w kategorii soków, nektarów i napojów owocowych (ma ok. 40 proc. tego rynku). – Nie odbyło się to bez istotnych inwestycji oraz zbudowania struktury handlowej. Ten rynek jest jednak dość trudny i znacznie różni się od polskiego. W naszym kraju handel tradycyjny to ok. 50 proc. rynku, a w Czechach jest to 20 proc. (pozostałe 80 proc. zajmują sieci handlowe, z którymi współpraca jest wymagająca). Skala rynku też jest inna – w Polsce mieszka 40 mln ludzi, w Czechach – 10 mln, co przekłada się na mniejsze przychody firm, zwłaszcza tych małych. Dlatego konsolidacja rynku jest nieunikniona. Kryzys skłoni firmy do różnego rodzaju połączeń i współpracy między sobą – powiedział Robert Wawro.

Jak dodaje, niepokojącą sprawą, którą Maspex obserwuje od początku roku na rynku czeskim jest istotny spadek popytu, który kojarzony jest ze wzrostem cen spowodowanym 4-proc. podwyżką stawki VAT oraz globalnym wzrostem cen surowców.

– Z badań, którymi dysponujemy wynika, że Czesi są bardzo wrażliwi na zmiany cen – jest to drugi kraj w Europie tak “uczulony” na to zjawisko. Także przewidywane zmiany w podatku VAT na przyszły rok, mogą ograniczyć na wewnętrzny popyt, ponieważ jest uzależniony od eksportu – tłumaczy General Manager Maspeksu.

Robert Wawro zwrócić także uwagę, że wokół polskich produktów spożywczych wytworzył się “czarny PR” i nie są one kojarzone ze zbyt wysoką jakością. – Jest to pokłosie niedawnych “afer”, które zbyt mocno zostały nagłośnione przez prasę. Nie jest to dobre dla producentów, którzy masowo inwestują w jakość i certyfikację – podsumował.

Forum Gospodarcze Czechy-Polska zainaugowali w piątek w Warszawie prezydenci Czech – Vaclav Klaus i Polski – Bronisław Komorowski. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA, wydawca m.in. magazynów “Nowy Przemysł” i “Rynek Spożywczy” oraz portali wnp.pl, portalspozywczy.pl i dlahandlu.pl.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 12.10.2012 roku