Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Produkcja Coca-Coli w Polsce trwa już 40 lat. Firma zainwestowała w naszym kraju 360 mln euro

Produkcja Coca-Coli w Polsce trwa już 40 lat. Firma zainwestowała w naszym kraju 360 mln euro

360 mln euro zainwestowanych w Polsce, ponad 2700 pracowników, 3 zakłady produkcyjne, ponad 120 tysięcy punktów sprzedaży, współpraca z 4500 dostawcami surowców i usług, a dzięki temu stworzenie około 20 tysięcy miejsc pracy oraz wpływy podatkowe zasilające polską gospodarkę – oto bilans 40-letniej działalności firm systemu Coca-Cola w Polsce.
 

19 lipca 2012 roku mija 40 rocznica obecności Coca-Coli w Polsce. Marka pojawiła się w Polsce w 1957 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich, jednak produkcja Coca-Coli w oparciu o licencję rozpoczęła się dokładnie 19 lipca 1972 roku – w Warszawskich Zakładach Piwowarskich przy ul. Grzybowskiej. Gdy karmelowy napój zadebiutował w sklepach – w pierwszym dniu sprzedaży w warszawskim Supersamie i Sezamie, w ciągu jednej godziny klienci kupili aż 5760 butelek Coca-Coli.

W 2011 roku wielkość polskiego rynku napojów bezalkoholowych to 5,6 mld litrów, natomiast wartość sprzedanych produktów to 11,1 mld złotych. Coca-Cola pod względem udziałów w sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej – jest największą firmą w sektorze napojów bezalkoholowych w Polsce. Jej udziały na tym rynku wynoszą odpowiednio: 12,9 proc. i 22,4 proc. (według danych AC Nielsen za 2011 r.). Od początku lat 90-tych Coca-Cola nieustannie poszerzała swoją ofertę o kolejne produkty m.in.: Sprite i Fantę (1992r.), Coca-Colę light i tonik Kinley (1993r.), Cherry Coke (1996r.), Powerade (2001r.), Nestea (2003r.), naturalną wodę mineralną Kroplę Beskidu i napój energetyzujący Burn (2004r.), Multivitę z ujęcia Kropla Minerałów (2009r.), soki, nektary i napoje Cappy (2008). Dużym wydarzeniem było wprowadzenie na polski rynek w 2008 roku Coca-Coli Zero, reklamowanej jako napój dla mężczyzn, którzy cenią sobie życie wolne nie tylko od kalorii, ale i od kompromisów. Obecnie firma Coca-Cola ma w swoim portfolio napoje ze wszystkich kategorii, aby zaspokajać różnorodne potrzeby napojowe konsumentów. Również te związane z coraz silniejszym trendem health & wellness i chęcią ograniczania liczby przyjmowanych kalorii. Tylko w 2012 r. oferta firm Coca-Cola została wzbogacona o trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie zawierają cukru oraz innowacyjną Nestea z ograniczoną o 30 proc. ilością cukru, z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia pozyskiwanego z liści stewii.

Zgodnie z raportem “Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze w Polsce” przygotowanym pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD w oparciu o dane z 2010 roku, firma Coca-Cola ma też niemały wkład w polski budżet. Wartość łącznej konsumpcji produktów firmy w 2010 roku wyniosła 833 mln euro, z czego 150 mln euro stanowił VAT. Podatki zapłacone przez firmy z sytemu Coca-Cola – wyjąwszy VAT – to w sumie 14 mln euro. Z kolei 66 mln euro wyniosły wynagrodzenia netto dla pracowników. Wartości te to bezpośrednia wartość dodana, jaką firmy systemu Coca-Cola wnoszą do polskiej gospodarki, dokładając tym samym swoją cegiełkę do wzrostu PKB. Jak na jedną firmę jest to niemały wkład: 80 mln euro przekłada się na 0,02 proc. polskiego PKB.

System firm Coca-Cola jest również zaangażowany w życie społeczne naszego kraju poprzez m.in. realizowanie strategii zrównoważonego rozwoju. W 2011 roku w sumie na progamy w ramach społecznej odpowiedzialności, w tym zrealizowane z lokalnymi społecznościami przeznaczono 1,66 miliona euro.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 19.07.2012r.