Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Rosjanie kupują mniej jabłek. W styczniu eksport spadł o 30 proc.

Rosjanie kupują mniej jabłek. W styczniu eksport spadł o 30 proc.

farmer.pl, FAMMU/FAPA

Jak informuje Rosyjskie Biuro Statystyczne, w bieżącym sezonie rosyjski import jabłek jest zdecydowanie niższy wobec poprzedniego sezonu. W samym tylko styczniu 2014 roku Rosjanie zaimportowali w sumie jedynie 109,0 tys. ton jabłek, czyli aż o 28 proc. mniej wobec analogicznego miesiąca dokładnie rok temu – donosi FAMMU/FAPA.

W sumie od początku bieżącego sezonu 2013/2014 czyli od czerwca 2013 roku do końca stycznia – czyli przez okres pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego sezonu import ten zamknął się łącznym wolumenem 575,0 tys. ton jabłek. W analogicznym okresie siedmiu miesięcy sezonu 2012/2013 była to wielkość o 15 proc. niższa.

Zdaniem lokalnych analityków spadek importu to wynik mniejszych zakupów Rosjan polskich jabłek – począwszy od czerwca minionego roku do końca stycznia roku bieżącego polskie dostawy zmniejszyły się aż o 30 proc. po rekordowych dostawach z poprzedniego sezonu. Mniejsze dostawy wynikają między innymi z mniejszego popytu ze strony rosyjskich konsumentów.

Mniejsze zainteresowanie polskimi jabłkami dotknęło również Ukrainę – w samym tylko styczniu bieżącego roku kraj ten sprowadził z Polski jedynie 1,0 tys. ton jabłek – to o 57 proc. mniej wobec analogicznego miesiąca przed rokiem. W sumie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego sezonu handlowego 2013/2014 – czyli podobnie jak w przypadku dostaw na rosyjski rynek od czerwca do końca stycznia, łączny import z Polski to 3,0 tys. ton. Dla porównania w tym samym okresie rok wcześniej dostawy były większe o 100 proc.

Zdaniem importerów mniejsze zakupy wynikają z wyższych tego sezonowych cen owoców oraz trudnej sytuacji ekonomiczno – politycznej Ukraińców. Pomimo spadku dostaw Polska nadal pozostaje największym eksporterem jabłek na ukraiński rynek sumie w okresie od czerwca 2013 do końca stycznia 2014 roku import z Polski to ponad 90 proc. łącznych zakupów jabłek.

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 10.03.2014 roku