Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Rynek owoców i jego uwarunkowania cz.II – Smak polskich jabłek przepustką w handlu zagranicznym

Rynek owoców i jego uwarunkowania cz.II – Smak polskich jabłek przepustką w handlu zagranicznym

Temat zbytu jabłek przewijał się podczas panelu dyskusyjnego w czasie 17. Ogólnopolskiego spotkania sadowników w Grójcu. Uczestniczyli w nim przedstawiciele świata nauki, ministerstwa, związków i parlamentarzyści. Poseł Mirosław Maliszewski mówił o nowej akcji mającej na celu profilaktykę zdrowotną dzieci w szpitalach poprzez spożycie owoców, a także o innych projektach typu „Jabłka każdego dnia”.

Zwiększenie spożycia owoców w kraju i zagranicą, a zatem popytu na nie, to element, od którego zależy w pewnym sensie opłacalność naszej produkcji. Zainteresowanie nabywców jest, a to najwazniejsze. Z ostatnich rozmów z delegacją chińską wynika na przykład, że coraz częściej konsumenci z Państwa Środka poszukują owoców smacznych i dobrej jakości, a takie nie pochodzą z ich rodzimej produkcji. Są zainteresowani jabłkami z Polski. Z eksportera, którego obawiał się cały świat, Chiny stają się powoli importerem.
W Polsce zaczyna się mówić nie tylko o jakości jabłek, ale także o ich smaku. Przestrzegano sadowników przed zbyt wczesnym zbiorem, kiedy owoce nie są jeszcze dostatecznie słodkie i dojrzałe. Takie „surowe” jabłka nie smakują najlepiej i mogą zniechęcić nabywców do dalszych zakupów. Dzięki większej trwałości w obrocie handlowym, nie uszkadzają się tak, co jest na rękę sieciom sklepów wielkopowierzchniowych. W sytuacji, gdy spożycie owoców w Polsce raczej spada, a nie wzrasta, konsumentom należy dostarczać produkt, który zachęci ich do kolejnych zakupów – mówił prof. Augustyn Mika. Dr Krzysztof Rutkowski zauważył, że jeśli nie będziemy inwestować w nowoczesne technologie przechowalnicze to poza sezonem zaleją nas owoce z południowej półkuli. Dobre przechowywanie to przede wszystkim lepsza jakość owoców, a błędy technologiczne mogą spowodować pogorszenie walorów smakowych jabłek. Między innymi dlatego po zastosowaniu Smart Fresh, i wyjęciu ich z komory chłodniczej należy zaczekać ze sprzedażą aż owoce odzyskają smakowitość. Wtedy detaliści będą zadowoleni z trwałości owoców, a konsumenci z właściwości organoleptycznych jabłek.
Smak naszych owoców jest ich wyróżnikiem pośród innych i ten atut należy podkreślać, pamiętając jednocześnie, że nasza technologia produkcji upodabnia się coraz bardziej do zachodniej i smak także może się pogorszyć.

 

Źródło: www.e-sadownictwo. pl z dnia 19.11.2012 roku