Sukces XXI Międzynarodowego Sympozjum KUPS, 23-25.05.2018, Łódź

W dniach 23-25 maja 2018 roku w Łodzi w hotelu DoubleTree by Hilton po raz dwudziesty pierwszy odbyło się Międzynarodowe Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS). Tematem Sympozjum była „Strategia branży sokowniczej w zmieniających się warunkach rynkowych”. Honorowym patronatem Sympozjum objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).

Organizowane cyklicznie Sympozjum KUPS jest jednym z najważniejszych wydarzeń w branży sokowniczej. W tym roku w wydarzeniu uczestniczyło około 230 osób, będących przedstawicielami przemysłu, nauki i mediów. Pojawili się również liczni goście z zagranicy z krajów takich jak Austria, Niemcy, Turcja, Ukraina, Szwajcaria, Holandia, Francja, Belgia, Rosja, Włochy, Wielka Brytania, Czechy i Szwecja. Zapewniono tłumaczenie symultaniczne dla chętnych uczestników.

Jako prelegenci zaproszeni zostali przedstawiciele m.in.: Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Instytutu Ogrodnictwa, Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych (AIJN), Brazylijskiego Stowarzyszenia Eksporterów Cytrusów CitrusBR, Instytutu Żywności i Żywienia, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Warszawie, Uniwersytetu Medycznego w Łodzii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Głównym sponsorem tegorocznego sympozjum KUPS była firma Zamet Budowa Maszyn S.A. Natomiast wśród sponsorów znaleźli się: B&P Engineering oraz SIG Combibloc Sp. z o.o. Partnerami branżowymi wydarzenia byli: Alpla Opakowania z Tworzyw Sztucznych Sp. z o.o., BioTechnologia Maciej Knap, Wytwórnia Opakowań Blaszanych "Beczkopol" Sp. z o.o., Falken Trade Polska Sp. z o.o. Sp.k., Flottweg Polska Sp. z o.o., GAMA Holding Sp. z o.o., GEA Westfalia Separator Polska Sp. z o.o., SMIGROUP, Spomasz Zamość S.A., Sysmex Europe GmbH, Ruland Engineering & Consulting Sp. z o. o.   i Tetra Pak Sp. z o.o.

Patronatem medialnym wydarzenie objęły redakcje: AgroIndustry, Bezpieczeństwo i Higiena Żywności, Hasło Ogrodnicze, Jagodnik, Kierunek Spożywczy, Miesięcznik Praktycznego Sadownictwa SAD, ogrodinfo.pl, Owoce Jagodowe, Polandfruits, portalspożywczy.pl, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, Sad Nowoczesny, sadyogrody.pl, Wiadomości Handlowe, Warzywa i Owoce Miękkie.

Produkty sokownicze, które nadały branżowy charakter przerwom, dostarczyły firmy: Frankfood Sp. z o.o., KGH Polska Sp. z o.o., Marwit Sp. z o.o., Tymbark-MWS Sp. z o.o. Sp.k. oraz Viands Sp. z o.o..

Podczas tegorocznego sympozjum odbyły 24 prelekcje, w dwóch blokach tematycznych

·         Rynek soków i baza surowcowa do ich produkcji;

·         Nowe wyzwania i perspektywy rozwoju branży;

oraz jednym bloku warsztatowym.

Prezes KUPS Julian Pawlak zainaugurował oficjalnie XXI Sympozjum KUPS oraz przywitał zgromadzonych gości. Wspomniał również o tegorocznym jubileuszu 25-lecia Stowarzyszenia KUPS szczególnie jako okazji do podsumowania dotychczasowej działalności branży sokowniczej oraz przedyskutowania możliwości i perspektyw dalszego rozwoju. Prezes Pawlak zaprezentował również krótką prezentację o tematyce obecnych trendów na rynku, spożycia soków, nektarów i napojów w Polsce i Europie oraz przybliżył również aktywności Stowarzyszenia KUPS.

J.Pawlak

W pierwszej części Sympozjum szczególnie uroczyście została doceniona firma KGH Polska Sp. z o.o. która jako pierwsza przystąpiła do systemu branżowego Certyfikowany Produkt (CP) prof. Witold Płocharski oraz Barbara Groele uroczyście wręczyli Certyfikat nr 1/2018 na ręce Waldemara Gawłowskiego, dla pierwszego soku z szesnastu tj. dla Soku 100% NFC GREAT WITALNOŚĆ jabłko 45%, winogron 20%, aronia 10%, malina 8%, wiśnia 5%, czarna porzeczka 5%, żurawina 4%, czarny bez 3%. Serdecznie gratulujemy!

Po wstępie rozpoczął się pierwszy blok tematyczny „Rynek soków i baza surowcowa do ich produkcji”.

B.Nosecka

Swoją prezentację na temat rynku soków zagęszczonych w Polsce wygłosiła dr Bożena Nosecka (współautorstwo Anna Bugała) z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB. Przybliżona została struktura eksportu oraz cen jabłek na przestrzeni ostatnich lat, w prezentacji zauważono najważniejsze zmiany między innymi w wielkości i kierunkach eksportu jabłek oraz jabłkowego soku zagęszczonego. Szacuje się, że w obecnym sezonie sytuacja dotycząca eksportu zagęszczonego soku jabłkowego z Polski i Chin odwróci się w stosunku do sezonu minionego ze względu na szacowaną wysoką produkcję jabłek w Polsce, a niską w Chinach wskutek silnych mrozów i zniszczenia owoców zgodnie z uzyskaną informacją.  Ogólnie szacowany jest wysoki wzrost produkcji po bardzo słabym wyniku zeszłorocznym. Została również zwrócona uwaga na ryzyko popytowe oraz potrzebę rozwoju eksportu.

L.Popp

Larissa Popp Abrahao przedstawiła strukturę oraz najważniejsze inicjatywy podejmowane przez Brazylijskie Stowarzyszenie Eksporterów Cytrusów CitrusBR. Zaprezentowała strukturę eksportu soku pomarańczowego – głównym odbiorcą tego produktu jest Unia Europejska, która wraz ze Szwajcarią importuje go ok. 66%. Głównym wyzwaniem dla Stowarzyszenia jest spadek spożycia soku pomarańczowego o 19% w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Z tego powodu powstała Kampania Fruit Juice Matters promująca sok pomarańczowy jako produkt wartościowy, zdrowy i wart spożywania. Kampania opierana jest na podstawie naukowych badań i materiałów, ale w jej ramach powstają również materiały promocyjne o bardziej przystępnej formie np. infografiki dotyczące właściwości soku pomarańczowego. Przedstawione zostały również wyniki badań IPSOS przeprowadzonych wśród lekarzy, dietetyków i żywieniowców. Okazuje się, że jedynie 46% z nich wie, że szklanka soku może stanowić jedną porcję owoców w diecie, natomiast 1/3 wierzy, że soki są dosładzane, a aż 76% dietetyków rekomenduje swoim pacjentom zaprzestanie lub zmniejszenie ilości spożywanego soku. Podkreśliła również, że to zwykle młodsi specjaliści nie zalecają spożywania soków owocowych i jest to grupa, którą przede wszystkim należy edukować w najbliższych latach.

K.Zaluska

Karolina Załuska (Bank BGŻ BNP Paribas S.A.) przedstawiła aktualną sytuację na rynkach zagęszczonych soków cytrusowych. Głównymi producentami pomarańczy są Brazylia oraz Stany Zjednoczone Ameryki. Ze względu na spadek spożycia soku pomarańczowego na przestrzeni ostatnich lat spada również jego eksport. Maleje również eksport soku grejpfrutowego, a rośnie eksport soku cytrynowego. Mimo widocznego spadku ogólnego spożycia soku pomarańczowego, są rejony na świecie, takie jak Afryka czy Bliski Wschód w których jego konsumpcja rośnie.

D.Kruczynska

Dr Dorota Kruczyńska z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach poruszyła w swoim wystąpieniu problem obniżenia wartości przetwórczej jabłek trafiających do przetwórstwa. Z sadów deserowych do przetwórstwa trafiają bowiem głównie spady lub owoce nieodpowiednio wykształcone. Powoduje to w efekcie problemy w utrzymaniu odpowiedniej jakości produktu gotowego. Istnieje zatem realna potrzeba dedykowania sadów typowo w celu produkcji surowca dla przetwórstwa. Możliwe będzie wydłużenie okresu podaży surowca oraz ograniczenie zabiegów ochronnych roślin dzięki zastosowaniu doboru odpowiednich odmian. Dr Kruczyńska przedstawiła również założenia i wyniki badań przeprowadzonych w Instytucie Ogrodnictwa dotyczących doboru odmian pod względem cech jakościowych oraz pozostałości pestycydów.

P.Trojanowicz

Piotr Trojanowicz (ZPOW „Polkon” Sp. z o.o.) przedstawił informacje o rynku soków NFC w Polsce. Na wstępie omówiona została struktura rynku napojów niegazowanych zarówno w ujęciu ilościowych, jak i wartościowym. Konsumpcja soków NFC konfekcjonowanych w Polsce wzrosła z 56 milionów litrów w 2012 roku do 142 milionów litrów w roku 2016. Rozwijają się wszystkie kanały dystrybucji tych soków, jednak głównym pozostają dyskonty i duże sieci handlowe. Najpopularniejszymi wśród konsumentów smakami są soki pomarańczowe i jabłkowe, ale wzrasta również udział w konsumpcji soków mieszanych. Polski rynek soków NFC wyróżnia się tempem rozwoju na tle innych krajów Europy. Godny uwagi jest również wzrost produkcji soków NFC z owoców kolorowych. Rozwój rynku soków idzie w kierunku produkcji soków przecierowych typu smoothie, soków mieszanych, z owoców, warzyw i innych modnych obecnie surowców jak z żurawina, rokitnik czy imbir.

M.Jungen

Następnie wystąpił Markus Jungen (SGF International e.V. I Sure – Global – Fair) z przeglądem podstaw prawnych, informacji z rynku i tendencji dotyczących ekologicznych soków owocowych i warzywnych. Rynek żywności organicznej stale rośnie, a w roku 2016 wzrost wynosił około 11,4%. Przyczynami wzrostu są rosnące wymagania klientów w zakresie żywności ekologicznej i ich gotowości do płacenia wyższych cen. Największym zainteresowaniem żywność organiczna cieszy się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a w Europie w Niemczech i Francji. Wartość rynku produktów ekologicznych wycenia się na 30,7 mld EUR.

J.Karzewnik i T.Zyska


Tomasz Zyska i Jakub Karzewnik (Zamet Budowa Maszyn S.A.) przedstawili informacje o nowej prasie hydraulicznej ZAMET 250 MX ECOPLUS. Panowie rozpoczęli od informacji o firmie, po czym przedstawili urządzenie będące tematem wystąpienia podkreślając usprawnienia jakie zostały w nim wprowadzone, jako że jest to ulepszona wersja znanej prasy ZAMET 220 MX.


M.Goca
Dr Mariusz Goca z firmy Tetra Pak Sp. z o. o. wystąpił z prezentacją dotyczącą napojów roślinnych stanowiących alternetywę dla mleka krowiego i wyzwań technologicznych jakie są związane z ich produkcją. Dr Goca rozpoczął wystąpienie od omówienia zjawisk będących przyczyną coraz większego zainteresowania konsumentów napojami wytwarzanymi na bazie nasion czy orzechów. Omówione zostały również rodzaje napojów roślinnych oraz szczegółowo proces tworzenia formuł i wytwarzania napojów, które przebiega w trzech etapach -  tworzenie emulsji o wysokiej zawartości oleju, dodanie składników rozpuszczalnych w wodzie oraz mieszanie z wodą.

Po zakończeniu pierwszego bloku tematycznego odbyła się dyskusja panelowa o temacie „Strategia branży producentów soków zagęszczonych i NFC w obliczu wyzwań rynkowych” prowadzona przez Piotra Podobę. W dyskusji wzięli udział Piotr Trojanowicz, Wojciech Kępiński i Jarosław Dybus. W dyskusji poruszono temat pozostałości środków ochrony roślin w owocach, a oczekiwania konsumentów nt. produktów praktycznie ekologicznych. Podkreślano również problem z pracownikami sezonowymi (rosnące koszty i ich brak). Coraz większa konkurencja powoduje także konsolidacje podmiotów w branży sokowniczej.

Wieczorem odbył się koktajl oraz uroczysta kolacja. Ze względu na fakt, że było to Sympozjum jubileuszowe, podczas którego świętowaliśmy 25-lecie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków, w trakcie uroczystej kolacji w dowód uznania za długoletnią aktywność i wspieranie działalności KUPS wręczono statuetki dr. hab. Januszowi Berdowskiemu, prof. UE; firmie Tymbark (statuetkę odebrali Prezes Magdalena Rohde-Krempa i Prezes Kazimierz Kujawa); firmie Tetra Pak (statuetkę odebrał dr Mariusz Goca); prof. dr. hab. Witoldowi Płocharskiemu; Adamowi Podobie; Instytutowi Ogrodnictwa (statuetkę odebrała prof. dr hab. Małgorzata Korbin); Europejskiemu Stowarzyszeniu Soków Owocowych (AIJN) (statuetkę odebrał Jan Hermans); Przemysłowi Fermentacyjnemu i Owocowo – Warzywnemu (statuetkę odebrała dr hab. Maria Przegalińska) oraz Prezesowi KUPS Julianowi Pawlakowi. Serdecznie gratulujemy!

Po kolacji odbył się również koncert Hollyłódzkiej Orkiestry Filmowej pod dyrekcją Jana Niedźwiedzkiego. Orkiestra zagrała wiele znanych polskich i zagranicznych filmowych przebojów.

K.Parkot

Drugiego dnia Sympozjum kolejny blok tematyczny „Nowe wyzwania i perspektywy rozwoju branży” swoją prezentacją zainaugurowała Katarzyny Parkot (Nielsen) na temat „Soki, nektary, napoje – trendy”. Podczas wystąpienia przedstawione zostały kategorie napojów niegazowanych na tle sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Zapoznaliśmy się z decyzjami zakupowymi jakich dokonują polscy konsumenci. Omówiona zastała kategoria soków, nektarów i napojów na tle całego koszyka zakupowego, stanowiąca 12% wartości zakupów spożywczych konsumenta. W segmencie SNN największy udział mają soki (49,2%), kolejne są napoje (41,6%) i nektary (9,2%), a kategoria ta plasuje się, jeśli chodzi o spożycie, po wodach butelkowanych i napojach gazowanych.

H.Jarocka

Honorata Jarocka z firmy Mintel wystąpiła z tematem „Innowacyjność w kategorii soków i napojów”.  Przedstawione zostały zmiany i ewolucja jaką przechodzi kategoria napojów, aby sprostać wymaganiom konsumentów. Są to przedsięwzięcia takie jak idea czystej etykiety, wprowadzenie przekąskowego formatu i hybrydowe formy produktów. Jednym z obecnych trendów jest więc wymaganie od producenta przez konsumentów pełnej jawności i przejrzystości. Rosnące tempo życia skutkuje również pojawianiem się na rynku nowego typu produktów – tzw. napojów przekąskowych typu smoothie, w których wykorzystuje się białka roślinne czy produkty uznawane za „superfoods”. Ostatnim trendem są napoje hybrydowe, które powstają przez mieszanie soków z innymi napojami np. o charakterze prozdrowotnym.

A.Luszczynska

Kolejnym wystąpieniem był temat „Psychologiczne uwarunkowania wyborów produktów żywnościowych przez konsumenta” opracowany przez prof. dr hab. Aleksandrę Łuszczyńską z Centrum Badań Stosowanych nad Zdrowiem i Zachowaniami Zdrowotnymi na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS we Wrocławiu. Najnowsze badania pokazują, że decyzje konsumentów są składową istotnych czynników - motywacji i racjonalnego, opartego o wiedzę wyboru klienta, które dotyczą zwykle efektów natychmiastowych takich jak przynależność do grupy, a nie odległych w czasie jak zdrowotność produktu; bodźców środowiskowych i prezentacji produktu konsumentowi w sklepie oraz rozwiązań politycznych (lokalnej lub krajowej polityki wspierania zdrowej diety). Prawidłowości kierujące zachowaniami konsumenta różnią się w zależności od ocenianej grupy produktów.

D.Olszewski

Daniel Olszewski (firma Flottweg Polska Sp. z o. o.) przygotował prezentację na temat „2+2=5, czyli synergia technologiczna w zakładzie – gotowe recepty na być albo nie być w branży”. Zaproponowana została dywersyfikacja produkcji i elastyczny system produkcyjny jako sposób na osiąganie zysków nawet w trudnych dla przetwórstwa okresach. Warto zwrócić również uwagę na trend produktów fit w przemyśle sokowniczym oraz zastosowanie dodatków o właściwościach prozdrowotnych.

D.Bastien

Dr David Bastien (Sysmex Europe GmbH) przygotował wystąpienie na temat szybkiej i specyficznej detekcji bakterii Alicyclobacillus w napojach – nowego rozwiązania CyFlowÒ Cube 6 & Flow VITÒ Alicylobacillus. Jako że kontrola mikroorganizmów w żywności, a więc również w napojach odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji, pracuje się wciąż nad rozwiązaniami, które mogłyby usprawnić ten proces. Prezentowana metoda ma wiele zalet, między innymi skraca czas oczekiwania na wynik, jest wysoce specyficzna, wykrywa śladowe ilości żywych mikroorganizmów. Metoda jest również przygotowana do wykorzystywania w przemyśle.

H.Drabik
Hubert Drabik (firma Gama Holding Sp. z o. o.) poruszył temat „Pracownicy z Azji, jako skuteczna metoda rozwiązania rosnącego problemu braku pracowników”. Omówiony został rosnący problem braku pracowników w sektorach takich jak przetwórstwo, produkcja i logistyka. Powoduje to poważne straty dla przedsiębiorców i odbija się na całym ekosystemie ekonomicznym naszego kraju. Szacuje się, że do 2020 roku populacja Polaków zmniejszy się o około 280 tys., a do 2030 prawie o milion, co oznacza znaczący spadek liczby osób w wieku produkcyjnym. W latach 2018-2020 rynek pracy zmniejszy się o blisko 590 tys. osób w wieku produkcyjnym, zaś w latach 2020-2030 odejdzie kolejne 925 tys. osób. Jako rozwiązanie tego problemu wskazuje się pracowników pochodzących z Azji – Indii, Nepalu, Pakistanu itp., którzy są bardzo pracowici, dokładni i zmotywowani do ciężkiej pracy.

V.Zhornovoy

Vladimir Zhornovoy (firma Smitech Sp. z o. o.) zaprezentował ergonomiczne rozwiązania w zakresie butelkowania i pakowania. Prezentacja uwzględniała w szczególności historię, pozycję na rynku, zakres produktowy, rozwiązania i realizacje dla sektora soków, innowacyjne i kompaktowe linie rozlewnicze, innowacyjne rozwiązania odnośnie projektowania, pakowania i paletyzacji.

J.Hermans

Jan Hermans (Sekretarz Generalny AIJN) podczas swojego wystąpienia zaprezentował aktualne informacje o spożyciu soków w Europie. Polska znajduje się w grupie krajów, w których spożycie soków w ostatnich latach wzrasta (szacuje się, że w latach 2016-2017 o 4,8%). Następnie przedstawiony został program promocji soku pomarańczowego Fruit Juice Matters, zakres podejmowanych działań w jego ramach oraz platformę Juice CSR. Na koniec omówione zostały największe wyzwania stojące obecnie przed branżą czyli zahamowanie spadku spożycia soku, zwłaszcza w Europie Zachodniej.

K.Stos

Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia we współpracy z prof. dr. hab. Mirosławem Jaroszem przygotowała wystąpienie na temat „Soki owocowe i warzywne jako element żywienia osób starszych”. Ponieważ starzenie się organizmu jest procesem złożonym, postępujących przez całe życie, bardzo ważne jest, aby wspierać organizm urozmaiconą i pełnowartościową dietą na każdym jego etapie, również w przypadku osób starszych. Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy została więc opracowana Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym. W piramidzie wprowadzone zostało kilka zmian, na przykład dodano poziom z wodą, aby przypominać o konieczności picia przynajmniej 2 litrów wody dziennie. Podkreślono również istotność spożywania warzyw i owoców, jeśli spożywanie ich w innej formie jest utrudnione rekomenduje się spożywanie soków, którymi można zastąpić 1-2 porcję tych produktów.

K.Gutkowska

Prof. dr hab. Krystyna Gutkowska (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) wystąpiła z prezentacją na temat „Preferencje konsumentów na rynku soków i ich uwarunkowania, ze szczególnym uwzględnieniem opinii odnośnie opakowań jako determinanty decyzji nabywczych”. Omówione zostały wyniki badań własnych na wybranych próbach respondentów wielkomiejskich zrealizowane w latach 2016-2017 oraz badań zrealizowanych w 2017 roku w ramach projektu „5 porcji warzyw, owoców lub soku VI” przez Inquiry sp. z o.o. Market Research. Stwierdzono, że większość konsumentów spożywa soki owocowe, mniej osób niegazowane napoje owocowe, a najmniej konsumentów kupuje nektary. Natomiast podczas zakupów największe znaczenie dla wyboru soków mają smak, jakość, cena oraz indywidualne preferencje konsumentów, a w najmniejszym stopniu na decyzje zakupowe wpływa wygląd opakowania, popularność produktu oraz reklama.

J.Markowski

Dr hab. inż. Jarosław Markowski, prof. Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach przygotował wystąpienie na temat innowacyjnych przetworów sokowniczych. Rygorystyczne przepisy dotyczące soków oraz stosunkowo niewielkie spożycie produktów sokowniczych w naszym kraju skutkują dużą konkurencją i utrudnionym wprowadzaniem na rynek nowych produktów. Innowacje, która może być rozwiązaniem tego problemu postrzegać można na różne sposoby np.: komunikacja z konsumentem – tu podkreślona została rola edukacji właściwych postaw żywieniowych i konsumenckich od najmłodszych lat; reformulacja produktów/nowe surowce – propozycje produkcji skoncetrowanych shotów owocowo-warzywnych, użycia owoców róży i dyni do produkcji przetworów oraz zaprezentowano nowe technologie, które mogą być dużą przyszłością przemysłu.

W.Plocharski

Prof. dr hab. Witold Płocharski (Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach) wraz z Barbarą Groele (Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków) omówili system jakości Certyfikowany Produkt CP jako narzędzie podnoszenia świadomości konsumentów. Zaprezentowane zostały cele znakowania żywności oraz omówiono najważniejsze problemy związane z tymi działaniami. Następnie przedstawiono najpopularniejsze stosowane w Europie metody znakowania żywności na froncie opakowania takie jak: Traffic Lights, ENL czy system SENS. Na koniec przedstawiono propozycję Stowarzyszenia KUPS – wprowadzenie systemu Certyfikowany Produkt (CP), który ma być krajowym dobrowolnym systemem znakowania przetworów owocowo-warzywnych i którego celem ma być m.in. edukacja konsumentów, zwiększenie zaufania wobec produktu oraz ułatwienie konsumentom wyboru produktów o wysokiej jakości.

Po zakończeniu tego bloku tematycznego odbyła się dyskusja panelowa pt. „Nowoczesny handel i dystrybucja oraz oczekiwania konsumentów” prowadzona przez Łukasza Stępniaka z Wiadomości Handlowych z udziałem Kazimierza Kujawy, Jacka Wiktora Krzywańskiego i Barbary Groele. Zwrócono uwagę na nowe koncepcje łączące klasyczny bazar z miejscem spotkań dorosłych i przestrzeniami do zabawy dla dzieci. Obserwuje się również zmierzch hipermarketów na rzecz kreatorów trendów tj. sklepów dyskontowych (Lidl, Biedronka).


S.Skapska

Ostatni, warsztatowy blok wystąpień otworzyła dr inż. Sylwia Skąpska z Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Warszawie prezentacją na temat „Maltoza w sokach jabłkowych – problem technologiczny i analityczny” przygotowaną we współpracy z Łukaszem Woźniakiem. Jabłka są najczęściej spożywanym i przetwarzanym w Polsce owocem. Obecność w nich maltozy może mieć najczęściej dwie przyczyny - może być wynikiem tłoczenia soku z niedostatecznie dojrzałych jabłek lub może świadczyć o zafałszowaniu soków przy użyciu wysokocukrowych syropów produkowanych z surowców skrobiowych. Pewien wpływ mogą mieć też stosowane środki enzymatyczne. Poruszony również został problem trudności związanych z analizą zawartości maltozy w sokach. 

S.Kalisz

Następnie dr hab. inż. Stanisław Kalisz (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) omówił temat „Soki mieszane jako produkt alternatywny dla soków jednoskładnikowych”. Soki mieszane stanowią 40% wszystkich produkowanych soków na rynku. Produkty te są bardziej atrakcyjne dla konsumenta oraz dają możliwość włączenia do produktów takich surowców, które mają właściwości prozdrowotne, a ze względu na wyrazisty, nieakceptowalny smak nie są spożywane jako samodzielne soki. Jest to bardzo istotny aspekt ze względu na coraz większe zainteresowanie konsumentów żywieniem i rosnącą świadomość żywieniową. W sokach wieloskładnikowych zaobserwowano lepszą stabilność antocyjanów. Wynika to między innymi ze zróżnicowania składników zawartych w produkcie. Tworzenie soków mieszanych może więc pozwalać na wykorzystanie bogatych właściwości owoców i warzyw przy jednoczesnym opracowaniu receptury produktu, który będzie odpowiadał smakiem konsumentowi.

I.Traczyk

Dr hab. Iwona Traczyk (Warszawski Uniwersytet Medyczny) przygotowała wystąpienie „Oblicza soków w świetle aktualnych badań naukowych”. Omówione zostały właściwości soków z owoców i/lub warzyw, ich wpływ na zdrowie człowieka poparte aktualnymi wynikami badań naukowych. Porównano wartość odżywczą najpopularniejszych soków i surowców, z których są wytwarzane, a następnie zaprezentowany został wpływ spożywania soku na zdrowie. Po zapoznaniu się z większym przekrojem analiz można stwierdzić jednak, że wyniki świadczące o wpływie soków na zdrowie są sprzeczne. Część autorów twierdzi, że soki mogą przyczyniać się do wzrostu masy ciała czy rozwoju cukrzycy, wiele badań dowodzi natomiast, że soki są bardzo ważnym źródłem składników odżywczych, które mogą wpływać na obniżanie ciśnienia krwi i pomagać dbać o zdrowie całego układu krwionośnego.

B.Karwowski

Ostatnie wystąpienie podczas XXI Sympozjum KUPS wygłosił dr hab. n. chem. Bolesław Karwowski, prof. Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Dotyczyło ono tematu „Czy depresja może być następstwem nieprawidłowej diety? Rola soków w prawidłowej diecie”. Depresja zyskała w ostatnich latach miano choroby cywilizacyjnej. Jednocześnie nastąpiła duża zmiana w sposobie odżywiania na rzecz produktów przetworzonych i żywności wygodnej i gotowej. Efektem tych zmian może być otyłość, która w połączeniu z dietą ubogą w wiele składników odżywczych takich jak kwasy omega-3, witaminy czy aminokwasy egzogenne może prowadzić do depresji. Ważne miejsce w dostarczeniu niezbędnych dla organizmu składników zajmują soki.

Po zakończeniu wszystkich wystąpień odbyła się sesja pytań i odpowiedzi

Wieczorem wszyscy uczestnicy i goście mieli okazję kontynuować rozmowy w kuluarach podczas kolacji integracyjnej.

Już dziś organizatorzy zapraszają na kolejne coroczne Sympozjum KUPS, które odbędzie się w maju 2019 r. i będzie okazją do ponownego spotkania przedstawicieli całej branży sokownicznej oraz przedyskutowania w trakcie oficjalnych obrad i kuluarowych rozmów, problemów jakie napotyka na swej drodze branża oraz sukcesów, których z pewnością nie zabraknie w nadchodzącym roku.