Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców – cykl 12-tu comiesięcznych badań
29.04.2020
Kategoria: Konsumenci
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW) zainicjował roczny projekt finansowany z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, który ma na celu comiesięczne badanie konsumpcji polskich warzyw i owoców przez Polaków – Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców.[1] Dzięki dwunastu zaplanowanym badaniom możliwe będzie nie tylko poznanie konsumentów i ich preferencji żywieniowych, ale również przygotowanie założeń do strategii komunikacyjnej dla całej branży owocowo-warzywnej. Comiesięczne badania ilościowe, a także badania jakościowe, będą również pretekstem do podzielenia się ich wynikami z mediami i przedstawicielami branży owocowo- warzywnej.
Niewystraczające spożycie warzyw i owoców
W odpowiedzi na zalecenia ekspertów ds. żywienia, zgodnie z którymi powinniśmy spożywać minimum 400 g warzyw i owoców każdego dnia, najlepiej w podziale na 5 porcji, gdzie jedną porcją może być szklanka soku (200 ml) istotna jest edukacja konsumentów, na temat kluczowej roli jaką odgrywają te produkty w codziennej, zbilansowanej diecie, aby świadomie włączali je do swojego jadłospisu. Owoce i warzywa jako naturalne i bogate źródła witamin, składników mineralnych i różnych antyoksydantów produkty powinny stanowić co najmniej połowę posiłków konsumowanych w ciągu dnia.
Jednak, jak wskazują wyniki sondażu podsumowującego konsumpcję owoców i warzyw w 2019 roku przeprowadzonego w grudniu 2019 roku przez Kantar dla KZGPOiW, aż 3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać w ciągu dnia, a 1/3 badanych pomimo tego, że nie wie, ile powinno się spożywać, to uważa, że konsumuje ich odpowiednią ilość. Tego typu deklaracje konsumentów potwierdzają, że ciągła i merytoryczna edukacja na temat obecności tych produktów w diecie jest konieczna, abyśmy jako społeczeństwo coraz mądrzej i świadomie dokonywali wyborów dotyczących odżywiania się, które bezpośrednio przekładają się na nasz stan zdrowia.
Badania odpowiedzią na potrzeby konsumentów i branży owocowo-warzywnej
Jak mówi Prezes Zarządu KZGPOiW, Witold Boguta – Realizacja badań jakościowych, pomoże zweryfikować wiedzę, jaką branża owocowo-warzywna posiada na temat zachowań konsumentów oraz pokaże bariery i możliwości zmiany w tym obszarze. W ramach badań prowadzony jest monitoring spożycia najpopularniejszych gatunków warzyw i owoców uprawianych w Polsce. Wyniki pomogą w ewaluacji celów komunikacji i lepszym definiowaniu grup docelowych działań realizowanych w obrębie Funduszu. I dodaje – Ponadto zadaniem projektu jest również przygotowanie strategii komunikacyjnej i promocyjnej dla branży owocowo-warzywnej, a także umożliwienie intensywnego kontaktu z mediami i dzielenia się praktycznymi informacjami na temat walorów i oferty, jaką dysponują polscy producenci. Sektorowi owocowo-warzywnemu w Polsce potrzeba stałego kontaktu z ekspertami i mediami, aby jak najszerzej dotrzeć z kluczowymi komunikatami dotyczącymi wartości warzyw, owoców i ich przetworów, takich, jak mrożonki, kiszonki czy soki. Jako środowisko wesprzemy też proces zmiany sposobu prezentowania zaleceń żywieniowych, aby edukacja konsumentów była pełnowymiarowa i możliwe było połączenie wiedzy teoretycznej z codzienną praktyką.
Więcej warzyw i owoców w codziennej diecie – jak tego dokonać?
Aby zachęcić Polaków do spożywania większej ilości warzyw, owoców i przetworów takich jak m.in. mrożonki, kiszonki i soki, warto powtarzać informacje o ich wysokiej wartości odżywczej i uświadamiać konsumentów, że włączenie rekomendowanej ilości warzyw i owoców i ich przetworów do codziennej diety nie jest trudne, ani czasochłonne. Warto pamiętać, że:
Ø potrawy z warzyw i owoców są smaczne i łatwe w przygotowaniu, a do tego lekkostrawne;
Ø na rynku polskim jest szeroki wybór wysokiej jakości krajowych owoców i warzyw;
Ø sezonowym warzywom i owocom przypisuje się najwięcej zalet i największe walory smakowe, dlatego warto korzystać z ich lokalnej dostępności;
Ø porcją warzyw i owoców może być: jedno jabłko, garść owoców jagodowych, talerzyk surówki czy sałatki warzywnej, talerz zupy jarzynowej, czy szklanka (200 ml) soku owocowego lub warzywnego;
Ø warzyw i owoce, jako produkty naturalne, stanowiące podstawę diety dostarczają mnóstwa substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dzięki czemu zachowujemy witalność, zdrowie, energię i piękny wygląd na dłużej;
Ø mnogość odmian warzyw i owoców sprawia, że każdy konsument znajdzie swój ulubiony rodzaj.
[1] Zadanie „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane jest przez Kantar Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Badanie realizowane na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 15 i więcej lat, metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) , badania jakościowe metodą zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI).