1570.jpg

Podsumowanie II edycji akcji przedszkolnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku”

28.07.2014

Kategoria:

II edycja edukacyjnej akcji przedszkolnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prowadzonej przez KUPS (Krajowa Unia Producentów Soku) w Polsce i w Rumunii rozpoczęła się we wrześniu 2013 r. i zakończyła się wraz z końcem roku szkolnego  w czerwcu 2014 r. Celem podjętej już drugi rok z rzędu akcji edukacyjnej w placówkach przedszkolnych było propagowanie prawidłowego odżywiania, w którym kluczowa rolę odgrywają warzywa i owoce oraz soki.

WHO zaleca codzienne spożywanie co najmniej 400 gramów warzyw i owoców, jednak według Europejskiej Rady ds. Informacji o Żywności (EUFIC) Europejczycy, w tym Polska, nadal nie spełniają tych zaleceń. Powodem jest między innymi mała ilość akcji edukacyjnych kierowanych do dorosłych i dzieci. Z doświadczeń ostatnich lat wynika, że edukacja dzieci powinna obejmować nie tylko ich środowisko rodzinne, ale także przedszkola, w których maluchy spędzają kilka godzin dziennie. Stąd też po zakończeniu I edycji akcji, w której udział wzięło ponad 1500 placówek przedszkolnych w Polsce i 400 w Rumunii, KUPS zdecydowała o potrzebie kontynuacji akcji edukacyjnej w kolejnym roku szkolnym 2013/2014.

Barbara Groele ze Stowarzyszenia KUPS, inicjator akcji w przedszkolach stwierdza: Placówka przedszkolna to miejsce, w którym dzieci poznają i uczą się wielu nowych rzeczy. O konieczności spożywania warzyw i owoców uczą się mimochodem. Zabawowa funkcja przekazywania wiedzy jest ciekawym sposobem, by zachęcić przedszkolaków do spożywania warzyw, owoców i soków.

W II edycji akcji wzięło udział 1541 przedszkoli w Polsce i 400 przedszkoli w Rumunii. Włączono przedszkola, które  nie wzięły udziału w I edycji akcji. Barbara Groele podsumowuje: Cieszy nas tak wielkie zainteresowanie akcją w placówkach przedszkolnych, bo wierzymy, że to właściwa inwestycja, która będzie mieć przełożenie w całym dorosłym życiu obecnych kilkulatków.

Edukacja przez zabawę pozwoliła dzieciom oswoić się z warzywami, owocami i sokami, w najbardziej naturalny i lubiany przez nich sposób – przez zabawę. Przedszkola otrzymały pakiety materiałów informacyjno-dydaktycznych, książeczki dla dzieci gdzie bohaterami były warzywa, owoce i soki oraz słynna już rodzina Piątkowskich, plakaty oraz broszury dla rodziców o prawidłowym żywieniu ze szczególnym uwzględnieniem zalecanego spożywania 5-ciu warzywno-owocowych porcji dziennie.

Opracowane przez metodyków  gry, zgadywanki, kolorowanki i scenariusze zabaw, a także dodatkowe pomysły samych wychowawców pomogły przybliżyć dzieciom  warzywno-owocowy świat, a także zachęcały dzieci do próbowania owoców i warzyw zarówno w przedszkolu jak i w domu. Jak wynika z obserwacji rodziców, przedszkolne oswajanie się dzieci z tematem warzyw i owoców poprzez zabawę sprawiło, że dzieci po powrocie do domu chętniej jadły warzywa i akceptowały je w posiłkach. Akcja wpłynęła też pozytywnie na matki tych dzieci zwiększając ich świadomość co do zalecanych 5 porcji dziennie oraz o tym, że warzyw i owoców w diecie dzieci niczym nie da się zastąpić.

Przedszkola biorące udział w akcji mogły uczestniczyć w konkursie plastycznym polegającym na przygotowaniu przez przedszkola plakatu propagującego akcję „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Zwycięskie przedszkola otrzymały atrakcyjne nagrody dla dzieci i dla placówki. Były to telewizor i zestaw puf dla zwycięskich przedszkoli , a biorące udział w przygotowaniu pracy konkursowej dzieci otrzymały nagrody indywidualne – plecaki wycieczkowe.   

Wychowawcy przedszkolni bardzo pozytywnie oceniają całą akcję. Większość z nich w rozmowach podsumowujących podkreśla, że przedszkolaki z dużym zainteresowaniem rozwiązywały rebusy i zgadywanki, a rozbudowane scenariusze zajęć pozwoliły wychowawcom na interesujące przekazywanie założeń akcji. Żądne wiedzy maluchy bez problemu przyswajały warzywno-owocowe zagadnienia, które do tej pory nie zawsze były częstym tematem rozmów w domu.

Inicjatorem akcji przedszkolnej jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) w ramach kampanii społecznej „5 porcji warzyw, owoców i soku” prowadzonej w Polsce i Rumunii. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego.  W ramach kampanii przeprowadzono działania reklamowe w stacjach telewizyjnych oraz najważniejszych tytułach prasowych obu krajów. Zrealizowano wiele działań w środowisku internetowym, w tym konkursów, za pośrednictwem stron www kampanii oraz jej profilu na Facebook-u. Zorganizowano także cykliczne spotkania eksperckie dla przedstawicieli mediów zarówno w Polsce jak i w Rumunii.

Kategorie: