Raport rynkowy AIJN 2012 dotyczący europejskiego rynku

17.08.2012

Kategoria:

Europejskie Stowarzyszenie Soków Owocowych (AIJN) opublikowało Raport rynkowy 2012 dotyczący europejskiego rynku soków i nektarów z owoców i warzyw, który jest aktualizacją Raportu rynkowego z 2010 roku. Obejmuje on statystkę ogólnej konsumpcji soków i nektarów, trendy i segmentacje rynku, handel światowy surowcami do produkcji soków i nektarów, informacje związane z ochroną środowiska, zdrowiem i żywieniem oraz charakterystykę branży sokowniczej 30 krajów europejskich. Raport został opracowany przez firmę Canadean Ltd.

Konsumpcja soków i nektarów z owoców i warzyw w krajach UE w 2011 roku wyniosła 10,7 mld litrów. Jeżeli uwzględnimy spożycie w Turcji, Norwegii oraz Szwajcarii to konsumpcja osiągnęła 11,8 mld litrów. Analitycy przewidują stabilizację spożycia do 2015 roku, a następnie niewielki wzrost do 2017 roku.

Rynek soków i nektarów w Polsce w 2011 roku szacuje się na 723 mln litrów, przy czym nastąpił spadek o 10,8% w stosunku do 2010 roku.

Liderem w spożyciu są nadal Niemcy – 26% całkowitego unijnego rynku soków i nektarów. Kolejne miejsca zajmuje Francja, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Włochy.

Rynek europejski (30 opisanych krajów) jest największym regionalnym rynkiem soków i nektarów z owoców i warzyw na świecie (27%), następnie jest Ameryka Północna (25%), Azja (18%), reszta krajów europejskich (13%) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9%) i Ameryka Łacińska (9%).

Najpopularniejszym smakiem soków i nektarów w UE jest pomarańczowy (38,5%) następnie mieszany (19,9%), jabłkowy (13,3%), brzoskwiniowy (3,7%) oraz ananasowy (3,6%).

Soki i nektary pomarańczowe szczególnie upodobali sobie Irlandczycy (71%), Anglicy (62,3%), Finowie (56,8%), Luxembrugczycy (55,3%) oraz Czesi (54,5%).

Natomiast soki i nektary jabłkowe najpopularniejsze są w Austrii (33,1%), na Słowacji (31,1%), Danii (29,4%), Szwajcarii (25,4%) oraz na Łotwie (22,5%).

Na odnotowanie zasługują preferencje smakowe Polaków – pomarańczowy (24,6%), warzywne w tym marchwiowe (21%), jabłkowy (14,5%), mieszanki smakowe (12,3%) oraz grejpfrutowy (10,3%).

Zdecydowanym liderem w krajach UE w rodzajach opakowań do soków i nektarów są kartony (64,9%) drugie miejsce zajmują butelki plastikowe (24,6%) następnie butelki szklane (9,4%).

Polscy producenci soków i nektarów preferują opakowania kartonowe (66,7%), następnie butelki szklane (28,7%) i na końcu butelki plastikowe (4,4%), które odnotowały znaczący wzrost w stosunku do roku 2010, gdzie ich udział wynosił tylko 0,6%.

Kraje europejskie wykorzystują rocznie olbrzymie ilości półproduktów do produkcji soków i nektarów, dla przykładu: zagęszczonego soku pomarańczowego (830 tys. ton), zagęszczonego soku ananasowego (233 tys. ton), zagęszczonego soku jabłkowego (228 tys. ton) i zagęszczonego soku grejpfrutowego (100 tys. ton.

Spośród krajów europejskich Polska jest największym producentem zagęszczonego soku jabłkowego. W roku 2011 eksport z Polski do krajów unijnych wg raportu wyniósł ok. 145 tys. ton.

Wiele krajów europejskich zgodnie z zaleceniami ekspertów rekomenduje spożywanie 100% soków jako jedną porcję warzyw lub owoców, która powinna się na stałe zapisać w modelu zdrowego odżywania. Jedna porcja to szklanka (200 ml) 100% soku owocowego, warzywnego lub owocowo – warzywnego.Według badań, amerykańskie dzieci spożywają średnio 109 ml dziennie soku owocowego, niemieckie dzieci tylko 70 ml dziennie soku, natomiast dzieci z Wielkiej Brytanii 117 ml (chłopcy) i 107 ml (dziewczynki). Dlatego AIJN zachęca do prowadzenia kampanii społecznych „5 porcji warzyw, owoców lub soku” aby utrwalać nawyki żywieniowe i promować spożycie szklanki soku dziennie. Na uwagę zasługuje fakt, że Stowarzyszenie KUPS realizuje już drugą edycję kampanii pod powyższym tytułem, gdyż konsumpcja soków i nektarów w Polsce jest poniżej średniej europejskiej.

Dodatkowych informacji udziela:

Barbara Groele

Stowarzyszenie „Krajowa Unia Producentów Soków”

ul. Rakowiecka 36 lok. 340, 02-532 Warszawa

tel. 0 22 606 38 63

tel./fax. 0 22 646 44 72

Pliki do pobrania:

Kategorie: