Handel zagraniczny owocami w 2018 r.
Karolina Załuska, analityk sektora rolno-spożywczego , BNP Paribas
Eksport owoców z Polski w 2018 r. osiągnął wartość 1,10 mld EUR i odnotował 8-proc. wzrost r/r oraz stanowił 0,5% wartości całego polskiego eksportu.
Najważniejszą pozycję w ujęciu ilościowym w wysyłkach owoców w 2018 r., mimo 14-proc. spadku wolumenu, utrzymały jabłka, których sprzedano za granicę 839 tys. t za 346 mln EUR (8% wzrost wartości r/r). Na drugim miejscu, pod względem ilości, ale na pierwszym pod względem wartości eksportu, ulokowały się mrożone owoce z 10-proc. wzrostem wolumenu do 348 tys. t oraz 9-proc. wzrostem wartości do 475 mln EUR. Na trzeciej pozycji ulokowały się banany, których wyeksportowaliśmy 78 tys. t (wzrost o 38% r/r) za równowartość prawie 57 mln EUR (wzrost o 33% r/r).
W 2018 r. świeżych truskawek i malin sprzedano z Polski 51 tys. t za 118 mln EUR, co daje prawie 13-proc. spadek ilości i 1-proc. wzrost wartości eksportu. Kolejną znaczącą kategorię stanowią cytrusy, których wyeksportowaliśmy z Polski 40 tys. t (zmniejszenie wolumenu o 0,6%) za 25 mln EUR (spadek o 1% r/r).
W ubiegłym roku najważniejszym odbiorcą polskiego eksportu owoców pozostały Niemcy, z ponad 22-proc. udziałem i 16-proc. wzrostem wartości eksportu owoców z Polski (do 248 mln EUR). Na drugim miejscu, z ponad 9-proc. udziałem, uplasowała się Białoruś, odnotowując jednak 16-proc. spadek wartości eksportu do poziomu 102 mln EUR. Trzecim znaczącym odbiorcą owoców z Polski była Holandia z 6-proc. udziałem i 14-proc. wzrostem wartości eksportu r/r, do prawie 72 mln EUR. Czwartym odbiorcą, również z 6-proc. udziałem i 10-proc. wzrostem wartości r/r do poziomu 69 mln EUR, była Wielka Brytania, a kolejnym Francja, z 5-proc. udziałem i wartością eksportu sięgającą 52 mln EUR, co oznacza wzrost o 32% r/r.
W 2018 r. aż 29-proc. spadek wartości eksportu owoców, do poziomu 40 mln EUR, odnotowaliśmy w przypadku Ukrainy. Jednocześnie mieliśmy do czynienia ze spektakularnymi wzrostami eksportu do krajów, z którymi dotychczas nasze relacje handlowe były mniej intensywne. Na Łotwę wysłaliśmy owoce o wartości o 145% wyższej r/r, za 23 mln EUR, do Egiptu sprzedaliśmy w 2018 r. owoce za 20 mln EUR, generując 212% wzrostu wartości r/r. Również spektakularne wzrosty eksportu dotyczyły: Hiszpanii (o 150% r/r do ponad 15 mln EUR), Jordanii (o 109% do ponad 8 mln EUR), Chorwacji (o 123% do 5,6 mln EUR), Cypru (o 113% do 3,5 mln EUR), Turcji (o 143% do 1,7 mln EUR), Algierii (o 471% do 0,4 mln EUR), Omanu (o 414% do 0,4 mln EUR) czy Libii (o 314% do 0,3 mln EUR).
Źródło: AgroTydzień z dnia 01.04.2019 roku