Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > KE wnioskuje o zakaz używania jednorazowych opakowań w hotelach, restauracjach i kawiarniach. Nie chodzi wyłącznie o naczynia i sztućce

KE wnioskuje o zakaz używania jednorazowych opakowań w hotelach, restauracjach i kawiarniach. Nie chodzi wyłącznie o naczynia i sztućce

Unia Europejska postanowiła zmusić państwa członkowskie do podjęcia bardziej radykalnych kroków w sprawie gospodarki opakowaniami. Gdyby przepisy, o które wnioskuje KE weszły w życie, to branżę HoReCa czeka rewolucja. Spore zmiany nastąpiłyby także w innych sektorach.

Jednym z kluczowych elementów wniosku Komisji Europejskiej jest zakaz używania niektórych rodzajów opakowań jednorazowego użytku w sektorze hotelarsko-gastronomicznym – donosi portal polityco.eu. Chodzi tu m.in. o talerze i kubki, torebki z cukrem i innymi przyprawami, ale też miniopakowania z mydłami, szamponami czy żelami pod prysznic.

UE chce też narzucić firmom działającym w tej branży, aby pewną ilość produktów serwowały w opakowaniach wielokrotnego użytku lub do opakowań tego typu przyniesionych przez klientów. Do 2030 r. do takich opakowań ma trafiać 20 proc. napojów serwowanych w kawiarniach, a do 2040 r. ten odsetek ma wzrosnąć aż do 80 proc. 

W tym miejscu warto odnotować, że niektóre sieci już dostosowują się do nowych przepisów. Przykładowo wybrane resturacje McDonald’s we Francji podają klientom dania np. frytki w czerwonych pojemnikach wielokrotnego użytku, a napoje w przezroczystych “szklankach” z tworzywa sztucznego.

Koniec z podwójnymi ściankami i fałszywym dnem

Przepisy, o które wnioskuje KE dotknęłyby także inne branże. Zgodnie z nimi detaliczni sprzedawcy piwa musieliby oferować 10 proc. swoich produktów w butelkach wielokrotnego użytku do 2030 r. i 20 proc. do 2040 r. 

KE proponuje również wprowadzenie zakazu używania „zbędnych” opakowań, w tym takich mających podwójne ścianki czy fałszywe dna, stosowane po to, żeby opakowanie wyglądało na większe/bardziej pojemne niż w rzeczywistości. 

Zasadniczo oznacza to, że wszystkie opakowania powinny być zaprojektowane z myślą o funkcjonalności i zminimalizowaniu ilości używanych materiałów. Pomysł KE nie podoba się jednak firmom, które używają charakterystycznych opakowań, aby wyróżnić swoje produkty (takie jak alkohol czy perfumy) na tle propozycji konkurencji.

www.wiadomoscihandlowe.pl