Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Mołdawia: rekord przerobu jabłek przemysłowych

Mołdawia: rekord przerobu jabłek przemysłowych

Mołdawskie stowarzyszenie przetwórców szczyci się, że w tymsezonie zakłady przetworzyły najwięcej jabłek przemysłowych od 5 lat.

Według wstępnych szacunkówmołdawskich przetwórców do końca tego roku tamtejsze zakłady przetworząokoło 350 000 ton jabłek z tegorocznych zbiorów. Jest to najwyższy wynikod 5 lat i przekracza przetworzony tonaż z rekordowego 2018 roku. Dlaporównania do przetwórni w Polsce na przestrzeni ostatnich lat trafiaokoło 50% całkowitej produkcji jabłek w kraju. Zatem w tym roku możemymówić o tonażu rzędu niemal dwóch milionów ton, a popyt na surowiec niesłabnie.

Wracając do Mołdawii, tamtejsiprzetwórcy informują, że w ubiegłym tygodniu skończyły się dostawyjabłek z sadów. Obecnie surowiec pochodzi przede wszystkim z sortowanialub z chłodni. Aktualna cena jabłek przemysłowych to 0,32 zł/kg, czyli70% ceny surowca w Polsce.

Mołdawia jest konkurencyjnymproducentem koncentratu jabłkowego. Przetwórnie działające w Polscechętnie importują tamtejszy zagęszczony sok jabłkowy. Ten na przestrzeniostatnich lat rośnie. Widzimy do wyraźnie na poniższym wykresie.Wyjątkiem był rok 2018, kiedy surowiec w Polsce był rekordowo tani.

Przy roku 2021 widzimy tonaż importuod stycznia do września tego roku. Niemniej jest mało prawdopodobne, żetegoroczny import dorówna temu sprzed roku. Kluczowe znaczenie mają tuproblemy w transporcie międzynarodowym. Może okazać się, że wyższy koszttransportu z Mołdawii nie zrekompensuje w najbliższych miesiącachróżnicy w cenie.

Mołdawski koncentrat jest nieco tańszy od polskiego. Przewagakonkurencyjna tamtejszych zakładów wynika w tym sezonie z tańszegosurowca w drugiej części sezonu. Tam ceny były niskie i stabilne,oscylowały wokół 0,30 zł/kg. Również koszty pracy, a co za tym idzieprodukcji są nieco niższe niż u nas. Z drugiej strony gaz w Mołdawiijest znacznie droższy, a to wynika z uwarunkowań politycznych. Kolejnąistotną przeszkodą dla importu będą koszty transportu i niedobórkierowców w transporcie drogowym.

www.sad24.pl