Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Nowe regulacje dotyczące tworzyw sztucznych wymuszają zmiany na producentach opakowań i branży handlowej

Nowe regulacje dotyczące tworzyw sztucznych wymuszają zmiany na producentach opakowań i branży handlowej

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje podatek od tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi. Na tym nie koniec zmian, na które muszą być gotowi producenci opakowań oraz firmy korzystające z wytwarzanych przez nich produktów – w tym przetwórcy żywności i handel.

Analitycy Santander Bank Polska podkreślają, że branżę opakowaniową czekają miesiące, a w zasadzie lata sporych wyzwań, którym trzeba będzie stawić czoło. W najbliższym czasie producenci opakowań z tworzyw, będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do nowych regulacji. Są to dyrektywa Single Use Plastics, która wyklucza z wprowadzania na rynek określonych rodzajów produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych oraz reforma polskiego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), która ma motywować firmy do projektowania opakowań w sposób, który ułatwia ich późniejszy recykling.

Przedstawiciele Santander Banku zauważają, że w ostatnich latach zrobiono już wiele, aby zminimalizować wpływ opakowań plastikowych na środowisko. W Unii Europejskiej już w 2018 roku wprowadzono regulacje mające na celu ograniczenie stosowania plastikowych toreb, a także uszczelnienie krajowych systemów gospodarowania odpadami. W kolejnym roku wprowadzono opłaty za niemal wszystkie plastikowe torebki. Wyjątkiem są tylko cienkie foliówki, stosowane ze względów higienicznych lub służące jako opakowanie żywności luzem.

– Wejście w życie regulacji dotyczących ograniczenia wykorzystywania opakowań jednorazowych z tworzyw, a także wprowadzenie od br. podatku od plastiku niepoddanego recyklingowi, wymusza zmiany w branży i inwestycje w nowe technologie – zaznacza Kamil Mikołajczyk, dyrektor ds. sektora produkcji przemysłowej w Santander Bank Polska.

Coraz większa jest także świadomość społeczna i liczba konsumentów przejawiających proekologiczne postawy. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Środowiska w 2019 roku wynika, że 40 proc. badanych chodzi na zakupy z własnymi torbami i pojemnikami na żywność, a prawie 42 proc. ogranicza korzystanie z jednorazowych reklamówek. Niektóre sieci supermarketów całkowicie zrezygnowały z foliowych toreb, część wprowadziła reklamówki z materiałów biodegradowalnych, które rozkładają się w ciągu kilku miesięcy.

– Warto zwrócić uwagę, że opakowania z tworzyw sztucznych dają mniejsze straty żywności i mniejszą emisję CO2 w transporcie niż te wyprodukowane z cięższych materiałów – dodaje Kamil Mikołajczyk. – Konieczne jest jednak podniesienie poziomu recyklingu wszystkich opakowań niezależnie od tego czy są one plastikowe, kartonowe czy szklane i utrzymanie ich w systemie gospodarki odpadami komunalnymi. Między innymi te postulaty, ale także zmniejszenie użycia tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek i zupełnie nowe podejście do projektowania opakowań, podnoszone są przez Polski Pakt Plastikowy – tłumaczy.

Przypomnijmy, że PPP to inicjatywa, w którą zaangażowały się m.in. sieci sklepów spożywczych Biedronka, Lidl, Carrefour, Kaufland i Auchan, jak również producenci żywności tacy jak Nestle, Danone czy Unilever. Kliknij, aby przeczytać o celach, jakie wyznaczyli sobie członkowie Polskiego Paktu Plastikowego.

W ocenie analityków Santander Banku dane za ubiegły rok pokazują, że po okresie zamknięcia gospodarek z powodu COVID-19 sprzedaż wróciła do wcześniejszego trendu wzrostowego. W Polsce wyraźnie widoczny jest dynamiczny trend wzrostu produkcji opakowań z papieru i tektury (wzrost o ponad 9 proc. rok do roku). Stoi za tym duży popyt związany ze wzrostem sprzedaży internetowej oraz drugi największy w skali UE wzrost dostaw opakowań na rynki zagraniczne.

– Na poziomie całej Unii Europejskiej spodziewamy się, że wzrost branży opakowań w 2020 roku wyniesie od 2 do 3 proc. rok do roku. W przypadku rynku krajowego może być to od 3 do 4 proc. rok do roku. Oznacza to, że ten sektor nadal rośnie, chociaż nieco wolniej niż rok wcześniej, gdy w Polsce notowano 6,8 proc. wzrostu, i niż pierwotne przedpandemiczne prognozy na rok 2020 – wskazuje Maciej Nałęcz, analityk sektorowy w Santander Bank Polska.

Jego zdaniem za odpornością przemysłu opakowań stoi przede wszystkim duże zaangażowanie w branżę spożywczą, która bardzo dobrze sobie radziła podczas pandemii.

www.wiadomoscihandlowe.pl