Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Paszport produktu już wkrótce. Ma zapobiegać fałszerstwom i nadużyciom

Paszport produktu już wkrótce. Ma zapobiegać fałszerstwom i nadużyciom

Paszport produktu, pokazujący nie tylko skład produktów spożywczych, ale także całą drogę, jaką przebyły surowce niezbędne do ich wytworzenia, zostanie już wkrótce wdrożony w Unii Europejskiej – czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl. Przykładowo dla butelki z wodą, będziemy mogli prześledzić drogę jej powstania, z jakiego plastiku ją zrobiono, w jakim procencie z recyclingu. Taki system identyfikacji żywności ma zapewnić konsumentom wiarygodną informację na temat produktów.

Dzięki paszportom będziemy mogli prześwietlić całą historię produktu – skąd pochodzi woda w butelce, czy to jest woda źródlana czy mineralna. Historia produktu będzie weryfikowana na każdym etapie tworzenia paszportu. Jednym z celów paszportu jest zapobieganie fałszerstwom dokonywanym przez firmy.

Według badań między 63 a 69 proc. konsumentów oczekuje, że produkty będą zgodne ze standardami ekologicznymi. To jest jeden z powodów, dla których firmy produkcyjne będą chciały udowadniać, że ich produkty spełniają wymagania.

Zapobieganie nadużyciom

– Głównym celem będzie zapobieganie niewłaściwym lub nieuprawnionym oznaczeniom produktu – na przykład w kategoriach eko lub bio. W ten sposób można sztucznie windować ceny produktów, wykorzystując naiwność lub brak wiedzy konsumentów. Paszport produktu na to nie pozwoli – powiedział serwisowi eNewsroom Robert Kałuża, współzałożyciel i dyrektor ds. operacyjnych firmy Billon.

– Będzie dawał możliwość śledzenia, gdzie produkt powstał, kto go wyprodukował, czy w trakcie tej produkcji nie było użytej na przykład pracy niewolniczej. Klienci w Europie chcą być eko – chcą kupować towary, które spełniają określone wymogi i nie niszczą naszego środowiska. I to jest teraz coraz ważniejsze dla firm – spełnienie oczekiwań konsumenckich. Paszport produktu to znakomicie ułatwia – podkreśla Kałuża.

Przypomnijmy, że Cyfrowy Paszport Produktowy to pojęcie wprowadzone w marcu 2022 r. w europejskiej regulacji pod nazwą „Zrównoważony Produkt”, uchwalonej w ramach Zielonego Ładu UE.  Prace nad tym rozwiązaniem ruszyły w kwietniu ubiegłego roku. CPP umożliwi identyfikację produktu, jego składu i pochodzenia, w całym łańcuchu wartości, wraz z komponentami, półproduktami czy opakowaniami.

Czytaj więcej na www.biznes.interia.pl