Pół roku podatku cukrowego. Rosną ceny, spada sprzedaż napojów
W pierwszej połowie roku w następstwie wprowadzenie opłaty cukrowej ceny napojów gazowanych poszły w górę średnio o 36 proc. w porównaniu z rokiem 2020, sprzedaż zaś spadła o jedną piątą – wynika z badania CMR.
Kategoria napojów gazowanych notuje w pierwszym półroczu tego roku spadek sprzedaży wolumenowej roku do roku aż o 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. (z poziomu 3,43 zł do 4,65 zł za litr). W podobnej skali rosną ceny wód smakowych – tu skok cen sięga jednej trzeciej (z 2,56 zł na 3,39 zł za litr) przy 17 procentowym spadku wolumenu sprzedaży.
Bolesne skutki wprowadzenia opłaty cukrowej odczuwają także inne kategorie produktów. W sprzedaży herbat mrożonych przy 2 proc. spadku wolumenu średnia cena za litr rośnie o 19 proc. (z 4,43 zł na 5,26 zł za litr). Inaczej sytuacja wygląda w kategorii napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową. Raportowany tu jest wzrost średniej ceny za litr o ok. 13 proc. (skok z 9,49 zł na 10,76 zł), ale wolumen rośnie o 7 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Opłata cukrowa a strategie producentów napojów
Jak wskazują eksperci CMR, opłata cukrowa wymusiła zmiany w strategiach produktowych części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostów cen rynkowych z nadzieją na pobudzenie popytu.
Pierwszą przyjętą strategią jest zmniejszenie bądź całkowite wyeliminowanie cukru ze składu produkowanych napojów. Taktykę tę przyjmują producenci takich marek jak Coca-Cola, Pepsi, Hellena, Red Bull, Żywiec Zdrój Inni producenci modyfikują skład produktów, wzbogacają je o soki owocowe (min. 20 proc. zawartości), co eliminuje konieczność ponoszenia części stałej opłaty tj. 50 gr za ltr. „Takie działania podejmuje m.in Maspex w wodach smakowych (Kubuś Waterrr), herbatach mrożonych (Nestea), energetykach smakowych (Tiger), czy firma Zbyszko w napojach gazowanych (3 owoce, Maxer)” – wskazuje CMR.
Inna strategia to tzw. „downsize’ing”, czyli zmiana opakowań na mniejsze, za czym idzie proporcjonalna zmiana ceny. CMR podaje, że w tym roku takie działania prowadzi Colian w oranżadach Hellena (oprócz tych w opakowaniach 1250ml w ofercie znajdziemy aktualnie butelki 850ml), Zbyszko czy Suntory (producent Schweeps; w owocowych napojach gazowanych (pierwszy poszerza portfolio o butelki 850ml, drugi redukuje pojemność z 1400ml do 1350ml i 900ml do 850ml), Żywiec Zdrój w wodach smakowych (butelki 1200 ml, przy aktualnie najbardziej popularnych 1500ml), czy Pepsico w napojach gazowanych (nowa pojemność 1200ml).
www.wirtualnemedia.pl
www.wirtualnemedia.pl