Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Polacy więcej zarabiają, więc może jabłka po prostu powinny być droższe?

Polacy więcej zarabiają, więc może jabłka po prostu powinny być droższe?

Jakie powinny być jabłka, żeby Polacy kupowali ich więcej? Na pewno powinny charakteryzować się wysoką jakością. A niektóre badania wskazują, że powinny być… droższe i bardziej ekskluzywne.

Dobrobyt a spożycie jabłek

Bardzo ciekawie wygląda zestawienie spożycia jabłek w Polsce i średniego miesięcznego wynagrodzenia. Są one odwrotnie proporcjonalne. Krótko mówiąc, im więcej zarabiamy, tym mniej spożywamy jabłek. Stać nas na inne, egzotyczne owoce z importu lub droższe produkty spożywcze. Niezależnie od konkretnych decyzji zakupowych jest to fakt. Zależność tę zauważył już 15 lat temu dr Piotr Brzozowski z Instytutu Ogrodnictwa PiB w Skierniewicach.

Na wykresie widzimy wyraźnie, jak obie linie (spożycie i zarobki) wyraźnie „rozjeżdżają” się po 2003 roku. Nie jesteśmy wyjątkiem. – Ciekawym przykładem są Stany Zjednoczone, gdzie w okresie 100-letnim, w miarę wzrostu zamożności społeczeństwa, popyt na jabłka spadł z 30,1 kg w latach 1910-1911 do 8,2 kg w latach 2005-2006 (według raportów USDA) – czytamy dalej w analizowanej pracy naukowej.

Musimy promować spożycie jabłek

Spadek spożycia jabłek w Polsce jest faktem. Obecnie mówimy o spożyciu na poziomie około 12 kilogramach rocznie na osobę rocznie. Promocja spożycia i marketing jabłek muszą być dziś traktowane przez branżę wręcz jako konieczność. Świetnym przykładem jest akcja 1jabłko. Dopasowując wnioski z tej pracy do dzisiejszych czasów jabłko musi być również w pewnym sensie nowocześniejsze, droższe i bardziej ekskluzywne.

Czy jest to możliwe? Oczywiście, że tak, ale jest to równocześnie bardzo trudne. Pierwszą przeszkodą jest rzecz jasna duża krajowa produkcja, a co za tym idzie duża dostępność owoców. W tym wypadku na korzyść cen jabłek deserowych bez wątpienia przyczyniłoby się całkowite rozgraniczenie produkcji deserowej i przemysłowej.

To, co będzie w interesie branży sadowniczej, nie będzie w interesie sieci marketów. Jabłko jest nierzadko traktowane jako podstawowy, tani owoc do ciągłej promocji i kuszenia klientów. Cztery lata temu widzieliśmy, że nawet 8,00 – 9,00 zł/kg nie „przeraziło” konsumentów. Może więc po prostu jabłka są zwyczajnie za tanie?

spożycie jabłek
Źródło: ZAGOSPODAROWANIE JABŁEK W POLSCE W OSTATNIM 40-LECIU. Dr Piotr Brzozowski, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach

www.sad24.pl