Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Produkowane na Bałkanach, sprzedawane przez Zachód

Produkowane na Bałkanach, sprzedawane przez Zachód

Jabłka klubowe i marki owoców to obecnie podstawowe metody zwiększenia wartości dodanej w handlu jabłkami. W produkcję w Serbii inwestują Holendrzy. Jedna z firm z Niderlandów stworzyła markę „Sappy”, pod którą importuje i sprzedaje najwyższej jakości jabłka.

W Holandii od lat zmniejsza się areał upraw jabłoni. Powodem są bardzo wysokie koszty produkcji. Ponadto odchodzi się od uprawy masowej na rzecz odmian klubowych. Jednak Holendrzy chcą dalej czerpać zyski z handlu jabłkami.

Jedna z holenderskich firm handlowych informuje na łamach portali branżowych o wprowadzeniu nowej marki owoców. Nazywa się ona SAPPY (znaczy to po holendersku soczysty) i na razie sprzedawane są pod jej szyldem trzy odmiany jabłek. Golden Delicious, Red Delicious i Granny Smith o najwyższych parametrach jakościowych. W przyszłości pod marką mają być również sprzedawane bałkańskie czereśnie, morele i śliwki.

W Serbii koszty produkcji są znacznie niższe, a produkcja tańsza. Warto jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz – jabłka wysokiej jakości mogą być produkowane wszędzie, ale status owoców premium i bardziej zauważalnych gwarantuje im nadanie marki.

Zdaniem wielu sadowników i ekspertów z branży właśnie tego typu rozwiązania sprawdziłyby się w Polsce, gdzie zdecydowana większość jabłek jest „bezimiennych”. Aby skutecznie sprzedawać jabłka pod określoną marką nie potrzebujemy odmian klubowych. Możemy sprzedawać standardowe odmiany bez ograniczeń licencyjnych. Marka natomiast ma nam dać rozpoznawalność i bardziej skutecznie dotarcie do danej grupy docelowej.