Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Rosyjskie embargo na jabłka pośrednio uderzyło w branżę przetwórczą

Rosyjskie embargo na jabłka pośrednio uderzyło w branżę przetwórczą

PAP

Rosyjskie embargo na jabłka zachwiało równowagę na rynku polskich producentów soków. Nadmiar surowca do przetworzenia powoduje, że odbiorcy soków domagają się od producentów niższych cen.

Polska jest drugim po Chinach największym na świecie producentem zagęszczonego soku jabłkowego. “Chiny produkują ok. 550 tys. ton zagęszczonego soku w sezonie, Polska zaś od 230 do 300 tys. ton” – powiedziała PAP Barbara Groele, sekretarz generalna Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS).

Groele zwróciła uwagę, że choć rosyjskie embargo nie obejmuje soków, a jedynie owoce i warzywa, to jego wprowadzenie pośrednio uderzyło w branżę przetwórczą. “Na rynku pojawiło się bardzo dużo surowca do przerobu na soki, co spowodowało zmiany cen i zachwiało rynkiem przetwórczym” – mówiła.

Wahania cen i ilości surowca są szczególnie dotkliwe dla branży przetwórczej, ponieważ sezon zbioru owoców i warzyw trwa kilka miesięcy, a czasami tylko kilka tygodni. Nagłe pojawienie się na rynku w trakcie sezonu dużej ilości taniego surowca powoduje, że cena kosztu produkcji soku z początku sezonu jest wyższa niż pod jego koniec.

“Przetwórcy, którzy nie sprzedali całego towaru przed wprowadzeniem embarga na jabłka stracili, ponieważ odbiorcy teraz domagają się renegocjacji cen i często są to mniej korzystne finansowo propozycje, których producenci nie mogą odrzucić” – mówiła Groele.

Zdaniem sekretarz generalnej KUPS rosyjskie embargo powinno skłonić producentów i przetwórców owoców i warzyw do intensywnego poszukiwania nowych rynków zbytu. “To są działania rozłożone na lata i kosztowne, ale są one niezbędne by się zabezpieczyć przed sytuacją z jaką mamy do czynienia dziś. Rynkami, którymi powinni zainteresować się polscy przedsiębiorcy są, obok krajów Europy Zachodniej, również kraje skandynawskie oraz kraje arabskie” – mówiła Groele.

Przetwórcy – zdaniem sekretarz generalnej KUPS – powinni również rozszerzyć wachlarz oferowanych produktów. “To mogą być musy jabłkowe czy popularny ostatnio cydr. Można również zastanowić się nad zmianą rodzajów owoców, by były one atrakcyjniejsze dla nowych odbiorców. Być może słodsze rodzaje jabłek, albo odmiany późniejsze” – mówiła.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków jest organizacją non profit zrzeszającą oraz integrującą 37 producentów soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Reprezentuje około 70 proc. polskiego rynku soków. Działa od 1993 roku

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 16.09.2014 roku