Sprzedaż napojów bezalkoholowych rośnie, ale to głównie efekt wzrostu cen. Warianty bezcukrowe szturmują rynek
Danie Nielsen IQ po 34 tygodniach (do 27 sierpnia) tego roku pokazują, że sprzedaż napojów rośnie, ale jest to zasługa przede wszystkim wzrostu cen, bo wolumen nurkuje. Większość kategorii zanotowała dwucyfrowe wzrosty wartości sprzedaży.
W sierpniu tego roku cały rynek napojów bezalkoholowych warty był ponad 23 mld zł. Największą kategorią nadal pozostają napoje gazowane. Jej wartość sprzedaży po 34 tygodniach roku wyniosła 7,2 mld zł. W zeszłym roku wynik sięgał 6,4 mld zł.
Na drugim miejscu znalazła się woda butelkowana z wynikiem 6,4 mld zł, i wzrostem z zeszłorocznego wyniku na poziomie 5,7 mld zł. Trzecie miejsce to soki nektary i napoje niegazowane, których wartość sprzedaży wyniosłą 3,3 mld zł. Rok wcześniej wynosiła ona 2,9 mld zł.

Wszystkie trzy topowe kategorie traciły wolumenowo w okresie do 27 sierpnia 2023 roku. W sumie cały segment napojów bezalkoholowych sprzedawał się gorzej o 2,9 proc., czyli o 214 mln litrów niż w zeszłym roku.
Wolumenowo największą kategorią jest woda butelkowana. Jej sprzedaż spadła jednak z 4,19 do 4,09 mln litrów. Napoje gazowane spadły z 1,50 do 1,46 mln litrów, ale największy spadek (o 7,6 proc.) zanotowały soki, nektary i napoje niegazowane – z 1,19 mln litrów w zeszłym roku do 1,10 mln litrów w tym roku. Wolumenowo urosła zaś niewielka kategoria napojów izotonicznych, a także witaminowych.

Analitycy Nielsena zwracają również uwagę na mocno zyskujący na znaczeniu trend zakładający wyższe zainteresowanie produktami bez cukru. Biorąc pod uwagę całą kategorię napojów bezalkoholowych ich wartość sprzedaży urosła o 37 proc. W samych napojach gazowanych ten wskaźnik wyniósł 36 proc., a w napojach izotonicznych aż 40 proc. Wolumenowo w całej kategorii napojów bezalkoholowych ich sprzedaż zwiększyła się o 23 proc. W napojach gazowanych ten wskaźnik sięgnął 20 proc., a w napojach izotonicznych 39 proc.
Więcej informacji w linku: www.wiadomoscihandlowe.pl