Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Trzy kluczowe trendy konsumenckie, które zawdzięczamy pandemii

Trzy kluczowe trendy konsumenckie, które zawdzięczamy pandemii

Ostatnie kilkanaście miesięcy mocno zmieniło lub umocniło niektóretrendy konsumenckie. Szeroki program szczepień nie powstrzymał jednakpandemii i kolejne fale zachorowań coraz mocniej utrwalają zmiany wzachowaniach zakupowych polskich klientów sklepów.

Umacnia się patriotyzm zakupowy

Pandemia COVID-19 bezpośrednio wpłynęła na preferencje konsumentówdotyczące lokalnych produktów. Jak wynika z badania „Corona Mood”przeprowadzonego przez GfK, aż 52 proc. Polaków chętniej sięgnie poartykuły spożywcze pochodzące od rodzimych producentów. To z pewnościądobra wiadomość dla krajowego rynku i lokalnych przedsiębiorców.

Wiele wskazuje na to, że ta tendencja zostanie z nami na dłużej. Zdanych GfK wynika, że obecnie najczęstszymi kryteriami zakupu produktówjest wzmacnianie krajowej gospodarki oraz wspieranie miejscowychdostawców. Wskazało je kolejno 38 i 35 proc. konsumentów. Zmiana trendówjest zauważalna zwłaszcza w przypadku popularności lokalnych artykułów –w porównaniu do poprzedniego, majowego badania „Corona Mood” tęodpowiedź wskazało o 7 pkt proc. respondentów więcej.

Troska o wspólny interes

– Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się troszczyć nie tylko o siebie iswoje zdrowie, ale także o interesy innych. Świadomość trudnościi zagrożeń, jakie dotknęły polskich przedsiębiorców, miała duży wpływ nadynamikę zachowań konsumenckich także w sektorze spożywczym – mówiDominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumerintelligence w GfK. – Zaczęliśmy zwracać większą uwagę na to, skądpochodzi kupowana przez nas żywność. Wolimy wydawać pieniądze naprodukty polskich producentów, a tym samym pomagać w utrzymaniu ichbiznesów – dodaje.

Wyniki badań GfK pokazują, że „wspieranie swoich” jest ważniejszenawet od sięgania po produkty ulubionych marek czy produkty bezpiecznedla zdrowia. Oba te kryteria wskazało 34 proc. ankietowanych. Nawetniska cena nie stanowi dla Polaków najważniejszego czynnika – najtańszeprodukty będzie wybierało 33 proc. nabywców.

Na fali również ekologia

Polacy coraz częściej wybierają także ekologiczne artykuły spożywcze.Jak podaje GfK, co piąty konsument deklaruje kupno żywnościwyprodukowanej w zgodzie z naturą. To o 5 pkt proc. więcej niż wpoprzednim badaniu „Corona Mood”. – Świadomość bieżących wyzwańekologicznych i skutków wynikających z ciągle zbyt niskiego poziomuochrony środowiska przekłada się na preferencje Polaków także wkontekście produktów eko. Popyt na wyroby wyprodukowane w zgodzie znaturą stale rośnie i staje się coraz istotniejszym kryterium zakupowym –komentuje Dominika Grusznic-Drobińska.

Jest to szczególnie ważne w sytuacji, w której rolnicy dotkliwieodczuli skutki pandemii. Ograniczenia działalności gastronomii, zerwaniełańcuchów dostaw, ale także trudne warunki atmosferyczne spowodowałyzauważalny spadek popytu na produkty rolne. Biorąc jednak pod uwagęwzrost znaczenia pochodzenia w bieżących wyborach konsumentów, polscyrolnicy i producenci artykułów spożywczych bio mają szansę na znaczącyrozwój biznesu.

www.wiadomoscihandlowe.pl