UOKiK obejmuje prezydencję w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów
UOKiK od 1 lipca będzie przez rok przewodniczył pracom Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN). Hasłem przewodnim polskiej prezydencji jest wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich, w wśród priorytetowych tematów działania znalazły się dark patterns, scam, sztuczna inteligencja, finanse przyszłości oraz influencer i content marketing.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentówjest częścią Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów [ICPEN) od 1996 roku. Sieć opiera się na globalnym podejściu do tematów, niezależnie od różnic dzielących ustawodawstwa poszczególnych krajów. Priorytetem jest walka z nieuczciwymi praktykami rynkowymi i eliminowanie zagrożeń dla konsumentów. Wraz z rozwojem gospodarki cyfrowej niezbędna jest skuteczna komunikacja, dzielenie się wiedzą i praktyką z instytucjami chroniącymi konsumentów na całym świecie.
Prezydencja UOKiK w ICPEN
UOKiK został wybrany do przewodzenia pracom ICPEN od 1 lipca 2023 r. Prezydencja jest rotacyjna, co umożliwia globalne spojrzenie na kluczowe kwestie konsumenckie i ustalanie wspólnych priorytetów.
– Cieszymy się, że Polska przez najbliższy rok będzie nadawała kierunek pracom ICPEN i inspirowała globalne działania służące konsumentom. Temat naszej prezydencji to „Wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich” [Empowering responsible consumer choices]. Cel jest jeden – jeszcze efektywniej chronić prawa konsumentów w każdych okolicznościach, zarówno offline, jak i online. Chcemy wspierać ich w podejmowaniu świadomych i rozsądnych decyzji. Mamy nadzieję, że tak określony priorytet działań połączy wszystkich członków ICPEN we wspólnym rozwijaniu strategii intensyfikacji ochrony konsumentów w dzisiejszej cyfrowej rzeczywistości – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Podczas prezydencji ważnymi tematami prac zrzeszenia będą m.in. rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji, ułatwiające wykrywanie niedozwolonych postanowień umownych, online marketing, w tym influencer marketing i transparentność oznaczania treści reklamowych oraz dark patterns, czyli nieuczciwe praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach konsumentów do wpływania na ich decyzje.
Międzynarodowe projekty i konferencje
Urząd jest ponadto liderem międzynarodowych projektów – „Ochrona konsumentów w internecie – Finanse przyszłości: usługi i scam” oraz „Online Marketing”, którego start zaplanowany został na czas polskiej prezydencji. W ramach objętej funkcji Urząd planuje organizację dwóch konferencji w trybie hybrydowym dla członków sieci ICPEN – pierwsza odbędzie się w dniach 4-6 października, kolejna przewidywana jest na maj 2024 roku.
ICPEN działa od 1992 r. Stanowi forum wymiany informacji na temat praktyk rynkowych o charakterze transgranicznym. Członkami są instytucje służące ochronie praw konsumentów z ponad 70 krajów całego świata. Sieć ma również 4 państwa partnerskie (Botswana, Fidżi, Indie, Zimbabwe), a rolę jej obserwatorów pełnią m.in. Komisja Europejska, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD). Polska obejmie prezydencję w ICPEN po raz drugi (pierwszy raz w latach 2006-2007).