Raport Rynkowy AIJN 2016
Zgodnie z najnowszym Raportem Rynkowym AIJN Konsumpcja soków i nektarów w Polsce w 2015 roku wyniosła 757 mln litrów, a tym samym wzrosła o 8,3% w stosunku do 2014 roku, a samych soków o 10,6%. Rynek Polski wyróżnia się na tle pozostałych europejskich rynków najwyższym wzrostem spożycia soków i nektarów w ostatnim roku, do którego przyczyniły się działania promocyjno-informacyjne Stowarzyszenia KUPS oraz silne kampanie promocyjne poszczególnych producentów soków i nektarów w Polsce.
Europejskie Stowarzyszenie Soków Owocowych (AIJN) opublikowało Raport Rynkowy 2016 dotyczący europejskiego rynku soków i nektarów z owoców i warzyw, który jest corocznym raportem rynkowym. Obejmuje on charakterystykę branży sokowniczej w 31 krajach europejskich. Raport został opracowany przez firmę Canadean Ltd.
Konsumpcja soków i nektarów z owoców i warzyw w krajach UE w 2015 roku wyniosła 9,631 mld litrów i była niższa o 0,73% w stosunku do roku 2014, przy czym wzrost spożycia wykazano tylko w przypadku soków NFC (4,41% w stosunku do 2014 roku).
Liderem w spożyciu są nadal Niemcy (24,8%). Kolejne miejsca zajmuje Francja (15,6%), Wielka Brytania (11,8%), Hiszpania (9,7%) oraz Polska (8,3%).
Najpopularniejszym smakiem soków i nektarów w UE jest pomarańczowy (36,7%) następnie wieloowocowy (19,4%), jabłkowy (15,1%), brzoskwiniowy (3,5%) oraz ananasowy (3,5%).
Soki i nektary pomarańczowe szczególnie upodobali sobie Irlandczycy (70,9%), Anglicy (56,5%), Szwedzi (56,5%), Luxembrugczycy (55%) oraz Norwedzy (51,2%). Natomiast soki i nektary jabłkowe najpopularniejsze są w Danii (29,6%), w Grecji (28,8%), w Austrii (28,1%), na Chorwacji (25,9%),
w Republice Czeskiej i na Litwie (23,3%) oraz w Polsce (23,1%).
Zdecydowanym liderem w krajach UE w rodzajach opakowań do soków i nektarów są kartony (61,2%) drugie miejsce zajmują butelki plastikowe (29,2%) następnie butelki szklane (8,6%).
Na szczególną uwagę zasługuje rynek soków i nektarów w Polsce w 2015 roku. Szacuje się że rynek soków i nektarów wynosi 757 mln litrów, przy czym nastąpił wzrost o 8,3 % w stosunku do 2014 roku. Przy czym wzrost spożycia soków nastąpił o 10,6%, a nektarów o 4%. Spożycie soków wynosi w ten sposób 13 l na osobę na rok (co daje 36 ml na osobę na dzień).
Na odnotowanie zasługują preferencje smakowe Polaków – pomarańczowy (24,6%), jabłkowy (23,1%), warzywne w tym marchwiowe (17,1%), wieloowocowe (12,6%) oraz grejpfrutowy (8%).
AIJN podkreśla, że wzrost rynku soków i nektarów w Polsce oraz innych krajach m.in. Rumunii, na Słowacji, Republice Czeskiej możliwy jest dzięki trwającym działaniom promocyjno – informacyjnym przeprowadzanym przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) oraz poszczególnym producentom soków, nektarów i napojów. Obecnie Stowarzyszenie KUPS realizuje projekt promocyjno – informacyjny pt. „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie”, a od 2008 roku szereg projektów pod wspólnym tytułem „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.
Polscy producenci soków i nektarów preferują opakowania kartonowe (48,6%), następnie butelki plastikowe (25%) i na końcu butelki szklane (19,5%).
Warto zwrócić uwagę na trend wzrostu konsumpcji soków w Polsce i krajach ościennych,
w których prowadzone są przez KUPS kampanie promocyjno informacyjne.
W Polsce największy wzrost spożycia odnotowano w segmencie soków NFC o 142,7% (brandowe o 103,3% oraz private label o 371%) w stosunku do 2014 roku.
Soki odtworzone z soku zagęszczonego, pasteryzowane również rosną średnio o 4,1%.
Ważną kwestią, która została poruszona w raporcie jest Sokowa Platforma CSR, której głównym założeniem jest stworzenie miejsca wymiany informacji i nawiązywania współpracy szerokiej branży sokowniczej obejmującej nie tylko producentów, ale również innych interesariuszy w tym dostawców. Platforma ma za zadanie przede wszystkim wypracowywać wspólne rozwiązania wspólnych problemów, wymianę dobrych praktyk oraz zrównoważony rozwój branży sokowniczej.
W raporcie pokrótce zaprezentowano również nową kampanie PR realizowaną przez AIJN dot. soków pomarańczowych w 16 krajach UE, przy współpracy z organizacjami krajowymi, w tym
w Polsce z udziałem Stowarzyszenia KUPS. Jednym z celów kampanii jest zmiana świadomości konsumentów i środowiska naukowego na temat wartości odżywczych soków pomarańczowych. Dzięki temu kampania wskazuje alternatywy dla codziennego spożycia pięciu porcji warzyw
i owoców w postaci szklanki soku, która zgodnie z rekomendacją może być jedną z pięciu porcji.