Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Polskie jabłka podbijają rosyjski i ukraiński rynek

Polskie jabłka podbijają rosyjski i ukraiński rynek

W tych krajach trwa właśnie trzeci etap kampanii promocyjno-informacyjnej “Jabłka każdego dnia” realizowana przez Agencję rynku Rolnego oraz Związek Sadowników RP. Głównym celem programu jest promocja jabłek pochodzących z UE, w tym z Polski.

Federacja Rosyjska, pomimo tego, że produkuje rocznie ponad milion ton jabłek, nie jest w stanie zaspokoić popytu wewnętrznego i z rocznym importem na poziomie 1,2 mln ton jest największym światowym odbiorcą jabłek. Ponad połowę z tej sumy stanowią jabłka polskie. Z kolei eksport na Ukrainę w sezonie 2011/12 wzrósł o ponad 50 proc. i wyniósł 109,5 tys. ton (ok. 72,5 tys. ton rok wcześniej).

Jak zaznaczył prezes Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych w Lublinie prof. Eberhard Makosz podczas spotkania z dziennikarzami, polska ma ogromne szanse na zwiększanie eksportu jabłek w najbliższych latach, m.in. dzięki poprawiającej się jakości polskich jabłek, konkurencyjnym cenom w porównaniu z owocami z innych krajów oraz rozwojowi grup producenckich.

Mirosław Maliszewski, poseł RP oraz prezes Związku Sadowników RP zaznaczył, że Ukraina i Rosja są znaczącymi odbiorcami nie tylko europejskich, ale i polskich jabłek i nawet w czasach, kiedy obowiązywało embargo na eksport niektórych produktów pochodzenia roślinnego do Rosji, Polska miała znaczący eksport jabłek na ten rynek. – Również wydarzenia polityczne nie powinny spowodować utraty pozycji, jaką nasz kraj ma na tamtejszym rynku jabłek. Konsument rosyjski podjął decyzję, że chce jeść polskie jabłka, a handlowcy widzą w tym bardzo dobry interes – dodał.

Jego zdaniem w eksporcie polskich jabłek do Rosji może pomóc wstąpienie tego kraju do WTO. – Zanikają niektóre bariery celne, które powodowały, że polskie jabłka były nieatrakcyjne w porównaniu z serbskimi czy mołdawskimi. Mamy też nadzieję, że członkowstwo Rosji w WTO nie pozwoli Rosji stosować praktyk np. w zakresie dopuszczalnej ilości pestycydów w owocach, które są wyższe niż te obowiązujące w ramach struktur europejskich – komentował.

Program “Jabłka każdego dnia”, który wystartował na początku 2012 roku, ma na celu zbudowanie i utrwalenie pozytywnego wizerunku jabłek europejskich w Rosji i na Ukrainie oraz zwiększenie popytu, a tym samym sprzedaży jabłek europejskich w tych krajach.

Program obejmuje szereg działań informacyjno-promocyjnych, w tym: bezpośrednie akcje w sklepach połączone z degustacją, działania podczas eventów oraz w fitness clubach, kampania reklamowa zarówno w prasie branżowej (skierowana do dystrybutorów, importerów, sieci handlowych), jak i konsumenckiej czy spotkania handlowe przy okazji targów. W ramach projektu przedstawiciele polskich grup produkcyjnych uczestniczyli w targach spożywczych World Food w Moskwie (17-20 września br.).

Kampania “Jabłka każdego dnia” jest programem mieszanym prowadzonym w ramach realizowanego przez Komisję Europejską mechanizmu “Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”. Budżet trzyletniego projektu wynosi 4 mln euro. Na promocję jabłek w Rosji przeznaczonych zostanie 75 proc. środków, a 25 proc. – na akcje informacyjno-promocyjne na Ukrainie.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 03.10.2012 roku