Raport Rynkowy AIJN 2017

Według najnowszego raportu rynkowego AIJN 2017 spożycie soków i nektarów w Polsce wzrosło o ok. 5,7 %!






Poniżej przedstawiamy grafikę, która prezentuje optymistyczną dla naszego kraju tendencję wzrostową. W stosunku do roku 2012 spożycie tych kategorii produktów wzrosło o ponad 100 mln litrów.

zdj 1

Spożycie samych soków również  wzrasta. Kształtuje się ono dzisiaj w granicach ok. 543 mln litrów, co daje już ok. 14 litrów rocznie wypijanych przez osobę. Należy zwrócić uwagę, że wzrost odnotowały zarówno produkty brendowe, jak i marki własne.
zdj 2

Dla porównania, poniższa grafika prezentuje dane z krajów Unii Europejskiej, gdzie tendencje nie są już tak korzystne, jak w naszym kraju. Nastąpił spadek spożycia soków i nektarów, w obu przypadkach przede wszystkim ucierpiały brendy. Nieznaczny wzrost, ponieważ na poziomie niecałego 1 % zanotowały  w poprzednim roku soki marek własnych.

Łączne spożycie soków i nektarów w UE kształtuje się na poziomie 9,299 mln litrów, co daje ok. 18 litrów na osobę rocznie. W przypadku samych soków jest to średnio 11 litrów na osobę rocznie. 

zdj 3

Wyniki, jakie osiąga nasz kraj są m.in. wypadkową kampanii i programów, w które od lat realizowane są przez firmy oraz takie w które również od wielu lat angażuje się Stowarzyszenie KUPS, w tym promocji 5 porcji   warzyw, owoców lub soku. Nie do przecenienia jest również zaangażowanie merytoryczne i finansowe w szczególności firm Tetra Pak, SIG Combibloc, Tymbark. Oczywiście zaangażowanie Stowarzyszenia KUPS w duże projekty dofinasowane ze środków unijnych czy krajowych było wspierane również przez wszystkich dawnych i obecnych członków KUPS poprzez akceptację stosownych uchwał na Walnych Zgromadzeniach Członków. Serdecznie dziękujemy wszystkim za zaufanie i zaangażowanie we wspólne cele – wzrostu rynku nie zapominając również o utrzymaniu i polepszeniu jakości soków i nektarów.

Jesteśmy jednym z nielicznych krajów, gdzie wzrost spożycia soków ma faktyczne miejsce, dlatego zachęcony tym AIJN od 2016 roku rozpoczął działania informacyjno-edukacyjne w ramach projektu Fruit Juice Matters.

Więcej informacji znajdą Państwo w załączonym raporcie rynkowym AIJN 2017.