Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Fundusz Promocji Owoców i Warzyw zmienia rynek

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw zmienia rynek

W 2012 roku wykorzystanie zasobów finansowych Funduszu Promocji Owoców i Warzyw przez producentów i przetwórców było pełne- sfinansowane zostały z niego między innymi dwa projekty, które są realizowane w okresie trzech lat. Komisja Zarządzająca funduszu postawiła sobie priorytet wspierania programów, które będą korzystać z funduszy unijnych.

By uzyskać wsparcie wspólnotowe (50%) wnioskodawcy muszą wykazać się wkładem własnym do projektu (20%), który uzupełniany zostaje z zasobów Funduszu Promocji Owoców i Warzyw (FPOiW), pozostała kwota pokrywana jest z budżetu krajowego (30%). Pieniądze z Funduszu służą również do zapłacenia podatku VAT, który przy tak dużych kwotach stanowi istotny koszt. Zasoby Funduszu kierowane są także na mniejsze projekty, wystawiennictwo na targach, oraz promocję na rynku krajowym. Odnotowane efekty akcji promujących okazały się bardzo dobre.

W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno- spożywczych ustawą z dnia 22 maja 2009 roku utworzone zostały następujące fundusze promocji produktów rolno- spożywczych:

  1. Fundusz Promocji Mleka;
  2. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
  3. Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
  4. Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
  5. Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
  6. Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
  7. Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
  8. Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
  9. Fundusz Promocji Ryb.

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wspiera:

  • działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
  • działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów, w szczególności przez dzieci i młodzież,
  • udział w wystawach i targach związanych z produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub przetwórstwem owoców lub warzyw,
  • badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
  • badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
  • szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw,
  • działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw.

Wpłaty na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są naliczane, w wysokości 0,1 % wartości netto, od owoców i warzyw, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są obowiązani przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy skupują owoce lub warzywa od rolników ryczałtowych (dokonujących dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze) w celu ich przetworzenia lub odprzedaży lub/i wytwarzają owoce i warzywa.

Cały artykuł znajdziecie Państwo w poniższym linku.

 

Źródło: http://www.sir-kielce.pl/index.php/383-383 z dnia 21.01.2013 roku