Polska żywność podbija świat
19,9 mld euro to wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych w 2013 roku. Działania promocyjne w kraju i zagranicą, wysoka jakość żywności, nowoczesne zakłady przetwórcze to tylko niektóre z czynników, które wpływają na tak dobrą kondycję sektora rolno-spożywczego.
Waldemar Pawlak, prezes Fundacji Polski Kongres Gospodarczy ocenia – „sektor rolno-spożywczy jest konkurencyjny w skali europejskiej i światowej. Wytwarzane przez niego produkty są wysyłane na zagraniczne rynki, a miejsca pracy i dochody zostają w Polsce”.
Dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej Agencji Rynku Rolnego Agnieszka Rembisz wskazuje na Branżowy Program Promocji Polskich Specjalności Żywnościowych, w ramach którego polscy producenci mogą uczestniczyć w zagranicznych targach, misjach gospodarczych czy szkoleniach i seminariach. „Celem Programu jest wykreowanie silnych polskich marek, które będą rozpoznawalne na świecie i kojarzone z Polską” – akcentuje.
Barbara Groele z Krajowej Unii Producentów Soków przedstawia potencjał eksportowy przetworów owocowych i warzywnych. „Produkcja zagęszczonego soku jabłkowego w Polsce to 235 tys. ton, zaś soków z owoców kolorowych – 40 tys. ton. Zaś nasz eksport wynosi odpowiednio 200 tys. ton soku jabłkowego, a pozostałych – 35 tys. ton”.
Polska jest prawdziwą krainą mlekiem i miodem płynącą. Świadczą o tym wyniki spółdzielczości mleczarskiej – jesteśmy pierwszym w świecie producentem serów twarogowych i szóstym serów długodojrzewających. „Mleko to najstarszy napój znany człowiekowi. Wpływa pozytywnie na zdrowie i urodę. Polska spółdzielczość mleczarska osiąga wiele sukcesów. Od czasu wstąpienia do UE wartość eksportu mleka i jego przetworów wzrosła ponad 4-krotnie – z około 370 milionów euro do około 1599 mln euro w 2013 r.” – mówi Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich.
Wiesław Różański ocenia obecną sytuacją na rynku wieprzowiny. „Początek roku był niezwykle obiecujący, ale jedynie do czasu wykrycia w Polsce przypadku ASF. Pojawił się wówczas drastyczny spadek cen żywca, jak również utrata wielu rynków eksportowych – wschodnich i perspektywicznych rynków azjatyckich. Mam nadzieję, że w wyniku prowadzonych przez branżę i resort rolnictwa działań uda się odblokować te rynki.”
Prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska Krzysztof Przybył podkreśla potrzebę budowania silnych marek polskiej żywności, które byłyby nieodłącznie kojarzone z naszym krajem. „Od ponad 20 lat Godłem Teraz Polska zostało oznaczonych wiele produktów rolno-spożywczych. My wiemy, że polskie jest dobre. Musimy skutecznie przekonać do tego innych”.
Komentarze pochodzą z panelu podczas Polskiego Kongresu Rolnictwa w Warszawie.
Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 26.05.2014 roku