Poseł Maliszewski: Polska coraz silniejsza w dystrybucji owoców w Europie oraz na rynku rosyjskim
– Polskie grupy / plantatorzy nie mogą się jeszcze bezpośrednio przebić do międzynarodowych kanałów dystrybucji, dlatego sprzedają taniej – pośrednikom. Ale – z drugiej strony – tym sposobem wypieramy naszych konkurentów. Musimy pracować nad tym, aby polskie owoce sprzedawały się na świecie nie tylko dlatego, że są tanie, ale głównie dlatego, że są smaczne. A wysoka jakość wymaga atrakcyjnych cen – mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Mirosław Maliszewski, poseł z ramienia PSL, prezes Związku Sadowników RP.
Jak ocenia prezes Związku Sadowników RP, wyższe ceny nie spowodowałyby utraty rynku czy zmniejszenia pozycji polskich owoców. Jego zdaniem, nawet przy wzroście cen, byłyby one konkurencyjne na międzynarodowych rynkach.
– Jednak, aby poprawić tę sytuację potrzebna jest np. współpraca między plantatorami oraz grupami producenckimi i szeroka promocja polskich owoców w świecie – zaznacza Mirosław Maliszewski. Dodaje, że Polska staje się coraz silniejsza w dystrybucji owoców w Europie oraz na bardzo chłonnym rynku rosyjskim. Tam udział polskich owoców w sprzedaży wciąż wzrasta, natomiast udział pozostałych krajów UE – spada. Ponadto, na rynkach Europy Zachodniej spada też produkcja jabłek i innych owoców, a lukę na rynku zapełniają właśnie owoce z Polski.
W Europie rośnie też popyt na koncentrat jabłkowy z owoców pochodzących z Polski, ponieważ ma on ma ceniony smak, gdyż nie jest słodki, jak np. ten z Chin. Tymczasem – jak potwierdza poseł Maliszewski, wielu specjalistów wykazuje, że polskie owoce do przetwórstwa są nadal jednymi z najtańszych już nie tylko w Europie, ale i na świecie.
– W Chinach jabłka są droższe niż w Polsce, a przecież koszty choćby siły roboczej są niewspółmiernie niższe. Dziwi nas ta sytuacja, zwłaszcza, że cena koncentratu jabłkowego na świecie osiąga bardzo wysokie ceny i rośnie zapotrzebowanie na ten produkt. Ponadto kraje europejskie zanotowały znaczący spadek zbiorów tych owoców – komentuje.
W tym sezonie cena kilograma jabłek przemysłowych oscyluje w granicach 40-50 gr. Zdaniem Mirosława Maliszewskiego, cena ta mogłaby być wyższa.
Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 22.01.2013 r.