Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Prezes ARR: Agencja stawia na pobudzenie popytu i eksportu

Prezes ARR: Agencja stawia na pobudzenie popytu i eksportu

PAP

Agencja Rynku Rolnego chce w kolejnych latach skoncentrować swoje działania na pobudzaniu popytu na żywność na rynku krajowym oraz na promowaniu polskich produktów za granicą – powiedział PAP prezes ARR Radosław Szatkowski.

Przypomniał, że Agencja istnieje już 23 lata i na początku ograniczała się wyłącznie do interweniowania na rynkach rolnych, działając na podstawie rocznych programów zatwierdzanych przez rząd. W okresie przedakcesyjnym chodziło m.in. o stopniowe dochodzenie do zasad Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Jednym z efektów tych działań było podnoszenie jakości, np. zbóż. Skupowano ziarno o podwyższonych parametrach jakościowych.

Po przystąpieniu Polski do UE, Agencja Rynku Rolnego uzyskała akredytację na stosowanie unijnych instrumentów interwencyjnych, takich jak: interwencyjny skup zbóż, dopłaty do przechowywania m.in. masła i półtusz wieprzowych, czy refundacje do wywozu niektórych produktów żywnościowych do krajów pozaunijnych. W latach 2004-2010 działania te były szeroko stosowane. Aktualnie zakres tych mechanizmów jest uzależniony od sytuacji na rynkach rolnych, co wynika z polityki unijnej, uwzględniającej konieczność reagowania w sytuacjach kryzysowych na rynkach rolnych – tłumaczył Szatkowski.

Dodał, że takim przykładem była między innymi interwencja na rynku mleka, gdy w 2008 r. gwałtowanie spadły ceny. Komisja Europejska zgodziła się wówczas na wsparcie finansowe producentów.

Agencja nadal ma do dyspozycji szereg mechanizmów, z czego ponad dwadzieścia dotyczy wsparcia rynków rolnych. Mogą one zostać uruchomione, gdy będzie wymagała tego sytuacja rynkowa i zechcą skorzystać z nich beneficjenci – powiedział prezes.

Obecnie większą rolę w działalności ARR odgrywają zadania prospołecznościowe. Agencja większą uwagę przykłada także do „wsparcia pośredniego”, czyli rozszerzenia promocji produktów rolno-żywnościowych. ARR w tym zakresie prowadzi działania w pięciu obszarach aktywności. „Uważam, że bardziej skuteczne od działań doraźnych jest działanie długofalowe i perspektywiczne” – wyjaśnił Szatkowski.

Cały artykuł znajdziecie Państwo w poniższym linku.

 

 

Źródło: http://www.portalspozywczy.pl/klik/nlt/portalspozywczy_1795_324.html?http://www.portalspozywczy.pl/technologie/teksty/,93680.html z dnia 18.11.2013 roku