Proeksportowe zmiany w ustawie o ochronie roślin
Wprowadzono rozwiązania, które umożliwią spełnienie wymagań importowych państw trzecich (spoza Unii Europejskiej), dotyczących bezpieczeństwa fitosanitarnego towarów pochodzenia roślinnego. Jest to zasadniczym warunkiem utrzymania i ubiegania się o otwarcie nowych rynków zbytu dla polskich towarów rolno-spożywczych. Chodzi o to, aby zapewnić stałą obecność polskich produktów żywnościowych na rynkach pozaeuropejskich oraz ograniczyć występowanie incydentów, które naruszałyby wizerunek Polski jako rzetelnego wytwórcy i eksportera.
Aby ułatwić pozyskiwanie nowych rynków zbytu uzupełniono dotychczasowe przepisy o regulacje dotyczące nadzoru nad podmiotami ujętymi w rejestrze eksporterów.
Podmioty wpisane do rejestru eksporterów będą nadzorowane przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa lub przez podmioty prowadzące działalność dotyczącą certyfikacji w integrowanej produkcji roślin (podmioty certyfikujące). Integrowana produkcja roślin (IP) jest nowoczesnym systemem jakości żywności, wykorzystującym w sposób zrównoważony postęp techniczny i biologiczny w uprawie, ochronie roślin i nawożeniu oraz zwracającym szczególną uwagę na ochronę środowiska i zdrowie ludzi. Przyjęte rozwiązanie jest zgodne z wymaganiami niektórych państw trzecich, a możliwość przeprowadzania kontroli przez podmioty certyfikujące pozwoli zmniejszyć koszty i obciążenia proceduralne po stronie Inspekcji i eksporterów.
Ponadto podmioty zainteresowane eksportem będą musiały zadeklarować znajomość wymagań państw trzecich, do których będą wysyłać swoje produkty lub w których będą one przemieszczane. Jeśli spełnienia określonych wymagań będą oczekiwały państwa tranzytowe – to podmiot eksportujący będzie musiał także potwierdzić ich znajomość.
W celu ograniczenia obciążeń administracyjnych wprowadzono ułatwienia w procedurze wpisywania podmiotów do rejestru przedsiębiorców, czyli zrezygnowano z wydawania decyzji administracyjnej przy dokonywaniu wpisu.
Takiemu wpisowi podlegają podmioty prowadzące uprawę, wytwarzanie, magazynowanie, pakowanie, sortowanie lub dokonujące wprowadzania lub przemieszczania na terytorium Polski roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, szczególnie podatnych na porażenie przez organizmy kwarantannowe. W ten sposób uproszczono procedurę dokonywania wpisu do rejestru przedsiębiorców. Co do zasady decyzja administracyjna zostanie zachowana w przypadku wykreślania podmiotu z rejestru przedsiębiorców.
Ponadto przyjęto, że wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa nie będzie musiał kontrolować podmiotów, wpisanych do prowadzonego przez siebie rejestru przedsiębiorców, niewykonujących w danym roku działalności wymagającej uzyskania takiego wpisu, jeśli zostanie o tym wcześniej poinformowany.
Wprowadzono ułatwienia w przeprowadzaniu granicznej kontroli fitosanitarnej opakowań drewnianych, w tym palet, w których wprowadzane są towary do Polski z państw trzecich.
Proponowane rozwiązania umożliwią przeprowadzenie kontroli takich opakowań, a także ich zniszczenie lub poddanie zabiegom fitosanitarnym (jeżeli nie są prawidłowo oznakowane) poza punktem wwozu – w przypadku, gdy zrobienie tego na obszarze takiego punktu nie jest możliwe ze względu na charakter przewożonych towarów. Przemieszczenie towarów poza punkt wwozu będzie możliwe, jeżeli wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa uzna, że nie stanowi ono ryzyka skażenia. Rozwiązanie takie jest korzystne dla przedsiębiorców importujących towary (kruche lub wrażliwe) w opakowaniach drewnianych, których skontrolowanie nie jest możliwe w punkcie wwozu.
Ponadto aby uprościć procedury wprowadzono przepisy ułatwiające rejestrację w komputerowej bazie danych informacji dotyczących nasion lub sadzeniaków ziemniaka, uzyskiwanych zgodnie z metodami produkcji ekologicznej. Modyfikacja danych w komputerowej bazie – zgodnie z wolą i na wniosek podmiotu – będzie możliwa bez wydawania decyzji administracyjnej.
Projektowana nowela ustawowa wprowadza też zmiany zwiększające wiarygodność systemu integrowanej produkcji roślin, przede wszystkim przez zapewnienie efektywniejszej wymiany informacji między Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa a podmiotami certyfikującymi. To istotna zmiana, bo w ostatnich latach rosła liczba producentów rolnych zgłaszających zamiar uczestnictwa w systemie integrowanej produkcji roślin oraz zwiększała się powierzchnia upraw zgłaszanych w ramach tego systemu.
Jednocześnie wprowadzono regulacje ułatwiające współpracę Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Nowe regulacje powinny obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Źródło: www.minrol.gov.pl z dnia 09.05.2018 roku