Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Rynek soków wyciskanych będzie rósł

Rynek soków wyciskanych będzie rósł

portalspozywczy.pl, pr

Rośnie sprzedaż soków wyciskanych bezpośrednio z owoców, dostępnych w kartonach aseptycznych Tetra Pak. Segment ten staje się coraz bardziej atrakcyjny zarówno dla konsumentów, jak i producentów soków oraz opakowań – jak wynika z danych Nielsen, w pierwszych czterech miesiącach 2013 roku odnotowano trzykrotnie większą wolumenową dynamikę wzrostu w tym segmencie niż na rynku soków odtwarzanych z zagęszczonego soku owocowego. W tym czasie sprzedano o 16 proc. więcej soków NFC w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Soki wyciskane bezpośrednio z owoców (ang. – NFC, not from concentrate) są nadal nowością na polskim rynku, choć ich sprzedaż rośnie obecnie w dynamicznym tempie. Wyróżnia je to, że dzięki pasteryzacji i zastosowaniu kartonowego aseptycznego opakowania, zachowują świeżość i naturalny smak przez wiele tygodni bez konieczności dodawania konserwantów.

Znane na Zachodzie soki NFC w kartonach zyskują na popularności również wśród polskich konsumentów. Wg danych z panelu detalicznego Nielsen w 2012 roku stanowiły one wolumenowo 7 proc. całego segmentu soków. W tym samym roku, wg estymacji konsumpcji, dokonanych przez Euromonitor International, przeciętny Polak wypił 0,2 litra soków wyciskanych.

Jednak w porównaniu z takimi krajami jak Francja czy Wielka Brytania, gdzie spożywa się rocznie ponad 7 litrów soków NFC na osobę, Polska wciąż pozostaje w tyle zestawienia. Ze względu na stosunkowo dużą konsumpcję klasycznych soków i napojów owocowych per capita w Polsce można oczekiwać, że nowy segment soków wyciskanych cieszyć się będzie rosnącym zainteresowaniem konsumentów.

Na rynku soków, nektarów i napojów, dość mocno nasyconym pod względem konsumpcji per capita, rosnące zainteresowanie konsumentów sokami wyciskanymi owocuje wdrożeniami nowych produktów w opakowaniach Tetra Pak.

– By wyróżnić pasteryzowane soki NFC na tle szerszej kategorii sokowo-napojowej, producenci i detaliści decydują się na wprowadzenie ich w nowych formatach kartonów Tetra Pak. Przykładem takich wdrożeń jest pojemność 750 ml. Mniejsze opakowanie jest również lepiej dostosowane do potrzeb i preferencji konsumentów w jedno-, dwuosobowych gospodarstwach domowych, których liczba rośnie z roku na rok – mówi Sylwia Łoniewska, Kierownik ds. Kategorii Soków i Napojów, Tetra Pak.

Soki NFC zaliczane są do grupy produktów Premium 6 skierowanych do najbardziej wymagających konsumentów, którzy zwracają uwagę na właściwości odżywcze produktów i ich walory sensoryczne.

Soki NFC poddawane są metodzie utrwalania, jaką jest pasteryzacja. Polega ona na podgrzaniu produktu do określonej temperatury, a następnie jego schłodzeniu. Soki te często zawierają miąższ owoców, ponieważ są najmniej przetworzone i posiadają najwięcej wartości odżywczych.

O tym, że soki NFC znajdują swoje miejsce na rynku, świadczy również fakt, że konsumenci są gotowi zaakceptować ich dość wysoką cenę. Wg danych Nielsen za litr soku wyciskanego w 2012 roku trzeba było średnio zapłacić ok. 8,5 zł. Wyższa kwota, którą konsumenci gotowi są wydać na soki NFC, to także dodatkowe źródło marży dla producentów i sprzedawców.

 

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 29.08.2013r.