Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Transport morski tanieje.

Transport morski tanieje.

Od początku tego roku koszt transportu morskiego na głównych szlakach spadł o 40 – 60%. Taniej będzie sprowadzić produkty i taniej będzie je nam wyeksportować. To świetna informacja przede wszystkim dla naszego eksportu.

W okresie pandemii Covid-19 zaczęły się problemy z transportem morskim w skali światowej. Nieraz informowaliśmy o niedoborze kontenerów, rosnących cenach i opóźnieniach w portach. Ceny transportu towarów z Chin wpływały na ceny detaliczne w kraju. Od kilku miesięcy stawki za transport morski na szczęście spadają.

O fakcie informują portale o tematyce morskiej. Na przykład koszt wysyłki dużego kontenera z Chin na zachodnie wybrzeże USA wynosi obecnie około 5400$ (26 500 zł), co oznacza spadek o 60% od stycznia 2022 roku. Każdy kontener wysyłany z Azji do Europy kosztuje obecnie 9000$ (44 300 zł), czyli o około 42% mniej niż na początku 2022 roku. Niemniej cały czas mówimy o stawkach wyższych niż te sprzed pandemii.

Ale co to właściwie oznacza dla branży sadowniczej? Zaczynając od importu to niższe ceny transportu morskiego powinny wpłynąć na niższe ceny środków ochrony roślin czy tyczek bambusowych. Z drugiej strony co bardziej istotne, tańszy będzie eksport polskich jabłek na dalekie rynki. Tańszy będzie również eksport polskiego koncentratu jabłkowego do USA. Koniec niedobór kontenerów pozytywnie wpłynie na regularność dostaw.

Zagadnienie niedoboru kontenerów na szczęcie odchodzi w zapomnienie. Jednak analitycy do spraw żeglugi nie spodziewają się, aby stawki frachtowe powróciły do poziomów, które notowaliśmy przed pandemią Covid-19.

www.sad24.pl