Branża
Branża > Informacje dla branży > Publikacje > Raport rynkowy AIJN 2018

Raport rynkowy AIJN 2018

Zgodnie z Raportem Rynkowym AIJN konsumpcja soków i nektarów w Polsce w 2017 roku wyniosła 820 mln litrów, a tym samym wzrosła o 2,5% w stosunku do 2016 roku, a samych soków o 4,8%. Rynek Polski wyróżnia się na tle pozostałych europejskich rynków. Polska wyprzedziła Hiszpanię w spożyciu soków i nektarów awansując na czwarte miejsce, dzięki rosnącemu rynkowi soków NFC, kampaniom promocyjnym oraz marketingowym. Spożycie soków i nektarów w Polsce jest powyżej średniej unijnej tj. 21,3l na osobę na rok (średnia UE 17,9l), natomiast spożycie soków 14,8l na osobę na rok (średnia UE 11,6l).
Europejskie Stowarzyszenie Soków Owocowych (AIJN) opublikowało Raport Rynkowy 2018 dotyczący europejskiego rynku soków i nektarów z owoców i warzyw, który jest corocznym raportem rynkowym. Obejmuje on charakterystykę branży sokowniczej w 31 krajach europejskich. Raport został opracowany na podstawie badań Canadean Ltd.
Konsumpcja soków i nektarów z owoców i warzyw w krajach UE w 2017 roku wyniosła ok. 9,187 mld litrów i była niższa o 1,1% w stosunku do roku 2016, przy czym wzrost spożycia wykazano tylko w przypadku soków NFC (3,7% w stosunku do 2016 roku). Rynek soków NFC jest najprężniej rozwijającą się gałęzią produktów sokowniczych w ostatnich latach, nie notującą spadków spożycia.
Liderem w spożyciu są nadal Niemcy (25,49%). Kolejne miejsca zajmuje Francja (15,30%), Wielka Brytania (11,74%), Polska (8,93%) oraz Hiszpania (8,79%) .

 

Najpopularniejszym smakiem soków i nektarów w UE jest smak pomarańczowy (36,5%) następnie wieloowocowy (19,2%), jabłkowy (15,7%), brzoskwiniowy (3,5%) oraz ananasowy (3,3%).
Soki i nektary pomarańczowe szczególnie upodobali sobie Irlandczycy (68,1%), Anglicy (55,7%), Luxemburczycy (54,7%), Francuzi (47,5%) oraz Norwegowie (45,3%). W każdym kraju wystąpił spadek spożycia soków owocowych w stosunku z do danych z 2017 roku. Soki i nektary jabłkowe są również bardzo popularne, stanowią wysoki procent rynku np. w Norwegii (34,4%), na Słowenii (32,8%), Grecji (30,5%), Danii (29,7%), Polsce (27,2%), w Chorwacji (26.5%), w Republice Czeskiej i Szwajcarii (24,2%), .
Zdecydowanym liderem w krajach UE w rodzajach opakowań do soków i nektarów są kartony (59,2%) drugie miejsce zajmują butelki plastikowe (31,5%), następnie butelki szklane (8,4%). Innych opakowań jest zaledwie 1%.
Na szczególną uwagę zasługuje rynek soków i nektarów w Polsce w 2017 roku. Szacuje się że rynek soków i nektarów wynosi 820 mln litrów i nastąpił wzrost o 2,5 % w stosunku do 2016 roku. Przy czym wzrost spożycia soków nastąpił o 4,8%, natomiast w przypadku nektarów nastąpił spadek o 2,2%. Spożycie soków wynosi w ten sposób 14,8 l na osobę na rok (co daje ok. 40 ml na osobę na dzień).

 

Na odnotowanie zasługują preferencje smakowe Polaków. Polacy piją najczęściej soki i nektary jabłkowe (27,2%), pomarańczowe (24,7%), warzywne w tym marchwiowe i pomidorowe (14%), wieloowocowe (12,7%) oraz grejpfrutowe (6,4%).
Polscy producenci soków i nektarów preferują opakowania kartonowe (45,2%), następnie butelki plastikowe (29,8%) i na końcu butelki szklane (15,3%).
Zaznaczono ważność segmentu produktów ekologicznych. Żywność ekologiczna jest produkowana w UE przez 300 tys. producentów. UE jest drugim po USA rynkiem żywności ekologicznej, pokazując, że konsumenci poszukują produktów naturalnych, małoprzetworzonych i są w stanie kupić żywność zdrowszą w wyższej cenie m.in. nie zawierającą pozostałości pestycydów, czym charakteryzuje się produkcja ekologiczna.
W raporcie zaprezentowano kampanie PR realizowaną przez AIJN dot. soków pomarańczowych w 14 krajach UE, przy współpracy z organizacjami krajowymi, w tym w Polsce z udziałem Stowarzyszenia KUPS. Jednym z celów kampanii jest zmiana świadomości konsumentów i środowiska naukowego na temat wartości odżywczych soków pomarańczowych. Kampania wskazuje alternatywy dla codziennego spożycia pięciu porcji warzyw i owoców w postaci szklanki soku, która zgodnie z rekomendacją może być jedną z pięciu porcji.
Raport przybliżył również aktywność Sokowej Platformy CSR, której głównym założeniem jest stworzenie miejsca wymiany informacji i nawiązywania współpracy szerokiej branży sokowniczej obejmującej nie tylko producentów, ale również innych interesariuszy w tym dostawców. Platforma ma za zadanie przede wszystkim wypracowywać wspólne rozwiązania powszechnych problemów, wymianę dobrych praktyk oraz zrównoważony rozwój branży sokowniczej. W 2017 roku przeprowadzono warsztaty poświęcone tematyce pomarańczy (w Brazylii), ananasów (Tajlandia) oraz jabłek (w Polsce). W Polsce zorganizowano wizyty terenowe poszukując partnerów do współpracy, opublikowano porady nt. jakości i warunków pracy przy zbiorach jabłek, opracowano propozycję najbardziej korzystnych alternatyw dla najczęściej używanych pestycydów używanych do produkcji jabłek w Polsce.

 

Pliki do pobrania: